Råd til patienter

Her er seks råd til, hvordan du som patient kan få et bedre forløb, når du er i kontakt med sundhedsvæsenet.

Det er sundhedsvæsnets opgave, at patienter får tilbudt den bedste behandling. Alligevel kan du selv gøre noget, der kan hjælpe dig eller dine nærmeste til et bedre forløb.

1. Stil spørgsmål

Du skal ikke skal være bange for at stille spørgsmål. Hvis noget virker mærkeligt, er det vigtigt, at du siger til og spørger ind til tingene. Det kan hjælpe lægen på sporet af noget andet, end det som han eller hun måske selv har tænkt på. 

Og der er ingen dumme spørgsmål. Det er vigtigt, at du spørger, hvis der er ting, du er i tvivl om. Det kan være med til at gøre dig tryg og sikre, at du har styr på, hvad der skal ske i det videre forløb og i din behandling. Spørg hellere én gang for meget end én gang for lidt.

2. Tag en ven eller et familiemedlem med til lægen

Når du skal tale med lægen på hospitalet, er det godt at have en pårørende med. Når man selv er syg, kan man nogen gange have svært ved at huske de ting, man gerne vil spørge om, fordi man er nervøs – og så er det godt at have en med, der kan hjælpe med at stille spørgsmål. På den måde er det også nemmere at opdage, hvis noget ikke er helt, som det skal være med behandlingen.

Desuden har du en, du kan drøfte lægens informationer med, når konsultationen er slut – for hvad blev der egentligt sagt derinde? Fire ører hører bedre end to. 

For nogle patienter er det lidt ubehageligt at have andre med til en snak med lægen om sin sygdom, men det er en virkelig god idé, og det skaber en større sikkerhed i forløbet. Du kan eventuelt aftale med din pårørende på forhånd, hvad han eller hun må sige til konsultationen, og hvordan han eller hun støtter dig bedst.

3. Du kender dig selv og dine behov bedst

Som patient har du en vigtig viden om dit eget liv og dine behov, og det er vigtigt at få sat i spil. Din viden hjælper lægen med at vælge en behandling, som passer til dit liv og dine ønsker.

Det er sjældent, at der kun er én mulighed – så tag en snak med lægen og sig fra, hvis du mener, at den behandling, du får tilbudt, passer meget dårligt med den måde, du gerne vil leve dit liv på.

4. Søg information

Det er en god idé at søge informationer, så du bedre kan stille lægen de rigtige spørgsmål. Husk dog at være varsom med, hvilke informationer du finder på internettet, for der er også mange forkerte informationer. Du kan eventuelt kontakte den patientforening, der arbejder med din type af sygdom, hvis der er noget særligt, du har brug for at vide inden din snak med lægen.

5. Del din viden 

Sig det videre, hvis du oplever fejl. På den måde får sundhedsvæsnet mulighed for at lære af sine fejl, og dermed undgår andre måske at blive udsat for det samme. Du kan selv indberette fejl – også uden, at du behøver at komme med en klage. Læs hvordan du indberetter fejl.

6. Søg en anden læge

Hvis du føler dig utryg ved din læges vurdering eller er uenig i valget af behandling, så forsøg at få en anden læges mening. Du har ikke krav på at få en anden læges vurdering eller en bestemt behandling, men det er vigtigt, at du får gjort opmærksom på din tvivl.

Lægen har en faglig viden, men du har en viden om dig selv og din egen situation, som kan være afgørende for at nå frem til den rigtige behandling.