Patienter stiller krav til fremtidens læge

Interview

Patienter og læger er ikke enige om, hvad fremtidens læger skal kunne. Det viser en undersøgelse, som en gruppe patienter har taget initiativ til.

Sundhedsstyrelsen og Det Nationale Råd har udarbejdet syv lægeroller, som fremtidens læge skal besidde. Det paradoksale er, at man ikke har spurgt patienterne, om deres ønsker til fremtidens læge. Det perspektiv har en gruppe frivillige patienter afdækket.

Vi havde en tese om at patienter, i modsætning til Sundhedsstyrelsen og lægerne, ikke vægter de forskellige lægeroller lige højt. Og at der sandsynligvis var vigtige kompetencer, som var blevet overset, forklarer initiativtager Dorthe Zinck Iversen.

Projektgruppen valgte at fokusere på læger i almen praksis. De udarbejdede et spørgeskema og fik 509 besvarelser. Og tesen holdt stik - der er stor forskel på, hvilken lægerolle patienterne vægter højest.

Lægens rolle som kommunikator er den vigtigste for patienterne. Patienter har brug for en læge, de kan kommunikere med. Det lægefaglige bliver opfattet som et must. Vi skal derfor kigge på, hvordan vi får skabt nye rammer for dialogen, så patienten og lægen kan forstå hinanden på nye måder, siger Dorthe Zinck Iversen.
Om projektet

Projektet Patientinddragelse i almen praksis opstod, fordi 17 frivillige patienter ville fortælle historien om Koldinglægerne Vase, Juhl og Hansens 100 års jubilæum i 2016. 

Klinikken er unik, fordi den er etableret af en af Danmarks første kvindelige læger, og den har været drevet af kvindelige læger i en ubrudt linje siden.

Læs mere om projektet her.

Spørgeskemaet viste også, at næsten 300 af de adspurgte patienter ønskede andre roller eller kompetencer end de syv lægeroller. Her brugte patienterne ord som empati, lytte og forståelse.

► Læs også: Sådan undgår du pseudoinddragelse

Nede fra og op

Dorthe Zinck Iversen beskriver sig selv som velfærdsaktivist. Hun ville oprindelig fortælle historien om sin praktiserende læges klinik, der havde 100 års jubilæum. Men projektet udviklede sig til et inddragelsesprojekt.

Det særlige ved projektet er, at det er sat i gang og gennemført af patienter. De projekter, hvor man inddrager patienter i udviklingen af sundhedsvæsenet, er som regel top-down styret, hvor sundhedsprofessionelle står for undersøgelsen og spørger patienterne. Ifølge Dorthe Zinck Iversen skaber den omvendte tilgang nye perspektiver:

Det er afgørende, at vi anskuer sundhedsvæsenet fra både de sundhedsprofessionelles og patienternes synspunkt. Når man kan se sundhedsvæsenet fra begge perspektiver, så springer der nye frem.

Det lykkedes Dorthe Zinck Iversen og to andre medlemmer af frivilliggruppen at få publiceret en videnskabelig artikel om projektet i Månedsskrift for almen praksis. Det er første gang at en artikel skrevet udelukkende af patienter, er blevet optaget.

Hør oplæg om projektet

paaroerendeworkshop1_juni2017.jpg

Dorthe Zinck Iverser fortæller mere om projektet og resultaterne, når ViBIS holder workshop om organisatorisk inddragelse den 14. november. 

Læs mere her.

De syv lægeroller

1) Medicinsk ekspert/lægefaglig

2) Kommunikator

3) Samarbejder

4) Leder/administrator/
organisator

5) Sundhedsfremmer

6) Akademiker/forsker og underviser

7) Professionel

Læs mere her.

Inspirationskatalog

ViBIS har lavet et inspirationskatalog, der gemmengår forudsætningene for arbejdet med brugerrepræsentation i praksis. 

Find kataloget her.