Kvalitetskrav til kommunale sundhedstilbud skal være konkrete

Høringssvar
Rettelser tekst

Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil indføre bindende kvalitetskrav til kommunale sundhedstilbud, og det bakker Danske Patienter op om. Dog er det vigtigt, at kravene er konkrete, hvis de skal sikre ensartet og høj kvalitet i alle kommuner.

Bindende kvalitetskrav til kommunale sundhedstilbud er et vigtigt skridt i retning mod kvalitetssikring af sundhedstilbud på tværs af kommuner. Det mener Danske Patienter, som bakker op om intentionen i en ny bekendtgørelse til lovforslaget fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

Dog mener Danske Patienter, at ordlyden ikke er konkret nok til at sikre en systematisk kvalitets- og forebyggelsesindsats, og det fremgår ikke tydeligt nok, at kvalitetskravene er bindende. Det kan gøre det svært for kommunerne at efterleve kvalitetskrav, anbefalinger og indsatser i praksis.

Det bør gøres tydeligt, at kvalitetskravene ikke alene skal være forpligtende, men også skal være konkrete, skal sigte på en styret og systematisk indsats og skal omfatte et udvidet fokus på også borgere i risiko for at udvikle sygdomme, skriver Danske Patienter i høringssvaret.

Kommuner skal tværsamarbejde og sikre ensartet høj kvalitet

Kommuner har forskellige forudsætninger for, hvilke sundhedstilbud de kan udbyde – det kan for eksempel være vanskeligt at tilbyde specialiserede kompetencer, hvis patientgrundlaget i kommunen ikke er stort nok.

Derfor er det ifølge Danske Patienter vigtigt, at kommuner samarbejder på tværs om at løse opgaver – også inden for forebyggelsesområdet – for at undgå at skabe ulighed i sundhed.

Vi anbefaler, at bekendtgørelsen formuleres, så den baner vejen for, at kommunerne kan og bør indgå i tværkommunale samarbejder, der hvor det kan sikre mere ensartet høj kvalitet og en samlet set bedre udnyttelse af ressourcer og kompetencer i sundhedsvæsenet, skriver Danske Patienter i høringssvaret.