Mulighed for bisidder bliver permanent

Høringssvar

Bisiddere er med til at skabe en konstruktiv dialog mellem patient og sundhedspersonale. Regeringen vil nu sikre en permanent løsning – og Danske Patienter bakker op i et nyt høringssvar.

Hvis du som patient har indsendt en klage til Styrelsen for Patientsikkerhed i forbindelse med din behandling i sundhedsvæsenet, får du tilbudt en dialogsamtale med din region for at afklare behandlingsforløbet. Til denne samtale må du tage en bisidder med.

Siden 2013 har Danske Patienter derfor afprøvet en ordning, hvor patienter og pårørende gratis får stillet en uvildig bisidder til rådighed – typisk en person, der har erfaring med sundhedsvæsenet og som kan hjælpe klageren gennem den svære samtale.

Gode erfaringer med bisidderordning

Regeringen vil nu sikre en permanent løsning, så de patienter, der har behov for det, får stillet en bisidder til rådighed. Det glæder Danske Patienter, da organisationens egen erfaring på området viser, at der stor efterspørgsel efter tilbuddet, og at bisiddere er en stor støtte for patienterne. Danske Patienter er åbne overfor at skulle varetage den fremtidige og permanente løsning. Det skriver organisationen i et høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af sundhedsloven.

For at patienter får mest muligt ud af ordningen, skal regioner og Styrelsen for Patientsikkerhed, ifølge Danske Patienter, være forpligtet til at oplyse klagerne om tilbuddet om en bisidder. Derudover skal der være et rimeligt tidsrum mellem tidspunktet for indkaldelse til samtale og selve afholdelsen, så der er tid til at matche klager og bisidder – og på den måde opnå det bedste resultat. 

Positivt med nyt kvalitetsarbejde

Udkastet til lov om ændring af sundhedsloven omhandler også udfasningen af Den Danske Kvalitetsmodel. Danske Patienter er overordnet positive over for det nye kvalitetsarbejde, da det er håbet, at der fremover bliver målt på relevante kvalitetsindikatorer som for eksempel livskvalitet frem for produktivitet.

Dog mener Danske Patienter, at flere standarder og procedurer under Den Danske Kvalitetsmodel rent faktisk har fungeret i praksis. Det gælder på områder som rengøring og håndtering af medicin. Derfor bør de gode dele af Den Danske Kvalitetsmodel erstattes af procesmål – for hvis standarderne ikke bliver opdateret, og hvis de ikke bliver efterlevet og kontrolleret, risikerer man at gå på kompromis med patientsikkerheden og den samlede kvalitet.

Læs hele høringssvaret her.

Få hjælp til at stille de svære spørgsmål

Danske Patienter har et korps af frivillige bisiddere, og du kan få en af dem med til din lokale dialogsamtale. Bisidderen er din støtte under samtalen. Han eller hun hjælper dig med at stille de svære spørgsmål – og hjælper dig med at huske, hvad der blev sagt eller besluttet til samtalen.

Ønsker du en bisidder?

Hvis du gerne vil have en bisidder med til din lokale dialogsamtale, så kontakt os på telefon 33 41 47 60 eller på e-mail: info@danskepatienter.dk

Folder om bisidderordningen

Her kan du hente en folder og læse mere om ordnigen.