Ny seniorpension mangler klagemulighed

Høringssvar
Forskning to kvinder undersøger

Danske Patienter kritiserer manglende klageadgang og uklarhed om sagsbehandlingstid i ny ordning for seniorpension.

Fra 1. januar 2021 overgår administrationen af seniorpension fra kommunerne til den nyoprettede Seniorpensionsenhed. Overgangen stiller umiddelbart borgerne dårligere end før, og det kritiserer Danske Patienter i et høringssvar.

For eksempel kan man som ansøger af seniorpension ikke få oplyst, hvor lang tid sagsbehandlingen tager, ligesom man kan i andre sager på socialområdet. Det mener Danske Patienter også bør gælde for seniorpension.

Muligheden for at klage over et afslag på seniorpension er desuden forringet. Der er lagt op til, at der skal føres tilsyn med Seniorpensionsenhedens afgørelser, men det kan ifølge Danske Patienter ikke erstatte en egentlig klageadgang for borgerne, som man har i dag, hvor kommunen træffer afgørelse.

Læs hele høringssvaret.

Kontakt

Johanne Kure. Foto: Tea Petersen

Johanne Kure

Chefkonsulent
33 41 47 54

Download dokumenter