Ny vejledning er ikke patientvenlig

Høringssvar
none

En længe ventet vejledning, der præciserer reglerne for patienters mulighed for at modtage sundhedsydelser i et andet EU-land, giver flere spørgsmål end svar.

Patienterne har længe ventet på en vejledning, der præciserer reglerne for muligheden for at modtage sundhedsydelser i et andet EU-land. Nu er den endelig kommet, men ifølge Danske Patienter bør informationerne være mere overskuelige og patientvenlige.

Den 1. januar 2014 trådte Patientmobilitetsdirektivet i kraft. Siden har patienter haft ret til at vælge at modtage sundhedsydelser i et andet EU-land og få refunderet udgifterne. Men reglerne er komplicerede, og derfor har Danske Patienter længe efterspurgt en vejledning, der kunne præcisere direktivet.

Derfor er Danske Patienter glade for, at der nu er en vejledning på vej. Indholdet er dog ikke helt patientvenligt, og nogle steder rejser vejledningen flere spørgsmål, end den giver svar.

Informationerne bør være mere patientrettede

Blandt andet bemærker Danske Patienter, at de vigtige oplysninger ofte ligger "gemt" bag informationer om patientens rettigheder i sundhedsloven. Det er uhensigtsmæssigt, fordi den typiske patient ikke skelner mellem rettigheder i forhold til den danske lovgivning og EU-direktivet – patienten har brug for vejledning og information, der ikke kræver et stort kendskab til hvilket regelsæt, der gælder hvor.

Forvirringen er især et problem i forhold til, hvornår der skal indhentes forhåndsgodkendelse, og hvornår og hvordan patienter kan få refusion for behandlingen.

Øger uligheden, at patienterne selv skal lægge ud

Det fremgår for eksempel ikke klart, hvilke typer af behandlinger, man kan søge refusion for. Allerede da direktivet blev implementeret, gjorde Danske Patienter det klart, at det kan medføre social skævhed, fordi patienterne selv skal lægge ud for behandlingen. Sundhedslovens § 2 bliver sat på prøve, fordi ikke alle patienter vil have muligheden for dette.

Et problem i den forbindelse er også, at vejledningen ikke beskriver, hvornår patienterne vil få refunderet pengene. Det er en vigtig information for de patienter, der overvejer at gøre brug af direktivet. Det vil gøre det nemmere at vurdere, om privatøkonomien kan klare at vente på refusionen eller ej.

Læs hele høringssvaret her.

Behandling i udlandet?

Det bør være en ret for patienterne, hvis den bedst mulige behandling ikke kan tilbydes i det danske sundhedsvæsen. 

I følge Danske Patienter er der for lidt viden i sundhedsvæsenet om behandling i udlandet, både hvad angår patienters rettigheder, og om hvilke konkrete behandlingsmuligheder der eksisterer i udlandet.

Det svækker patienters mulighed for at benytte sig af deres ret til behandling i udlandet.

Læs mere i politikkataloget her.

Omkostninger til transport

Med en ny ændring kan patienter få dækket omkostninger til transport ved behandling i almen praksis, hos speciallæger samt ved diagnostiske undersøgelser. Det er en positiv ændring, mener Danske Patienter.

Læs mere her.