Pædagog hjælper skolens syge børn
Ditte Rosenkrands er pædagog på Kongevejens Skole i Virum. Her udfylder hun en særlig rolle i forhold til de børn, der bliver ramt af sygdom i løbet af deres skoletid.
På skolen, hvor pædagogen Ditte Rosenkrands arbejder, har de børn med forskellige diagnoser. Hun kender dem alle sammen, da det ofte er hende, der melder sig til at gøre en ekstra indsats for de børn på skolen, der bliver ramt af sygdom.
De skal have de samme muligheder
Det betyder meget for Ditte Rosenkrands, at alle børn på skolen har de samme muligheder og vilkår – også selv om de er ramt af sygdom. Derfor har hun været på flere kurser, så hun blandt andet kan hjælpe de børn, der får medicin. Hun har lært at skifte en insulinpumpe, og hun har været på kursus på en epilepsiafdeling, hvor hun har lært at give stesolid. Det har gjort Ditte Rosenkrands i stand til at hjælpe børnene, så de nu har mulighed for tage med på lejrtur.
Det er ikke kun de børn, der får medicin, som får hjælp. Ditte Rosenkrands oplever også, at forældre til børn med psykiske lidelser inviterer hende med på børnepsykiatrisk afdeling, når man skal finde ud af, hvad barnet fejler.
Bruger egen erfaring
En sygdom, som Ditte Rosenkrands kender ekstra godt, er spiseforstyrrelser. Da Ditte Rosenkrands’ egen datter begyndte på efterskole, udviklede hun anoreksi. En sygdom, som rammer mange i teenageårerne. Den erfaring har gjort, at hun ser det med det samme, hvis nogle af eleverne begynder at vise symptomer.
Hvis en af eleverne viser tegn på spiseforstyrrelser, kontakter Ditte Rosenkrands først deres lærere. Hvis lærerne deler hendes bekymring, ringer hun til forældrene for at høre, hvad de oplever derhjemme. Hvis de oplever de samme problemer, fortæller Ditte Rosenkrands dem, hvor de kan søge hjælp.
Hvis sygdomsforløbet fortsætter, sørger hun for hele tiden at bevare kontakten til forældrene – også selvom de ikke efterspørger hjælp.
Tør røre ved det, der gør ondt
Det er Ditte Rosenkrands’ erfaring, at pædagoger og lærere supplerer hinanden på en vigtig måde i skolen.