Tillidspakke må ikke forringe patienters retsstilling
Regeringen vil øge sundhedspersonalets tryghed i at gå på arbejde med en tillidspakke, men det må ikke blive på bekostning af patienters retsstilling og tillid til systemet, mener Danske Patienter.
Med en række initiativer vil regeringen ændre tilsynet, så sundhedspersoner, der optræder i anmeldelser om utilsigtede hændelser, er beskyttet mod sanktioner. Det skal øge tilliden til tilsynet blandt de ansatte i sundhedsvæsenet, så de kan udføre deres arbejde uden frygt for at blive fyret, hvis de er involveret i en utilsigtet hændelse.
Danske Patienter bakker op om, at indberetningssystemet til utilsigtede hændelser først og fremmest skal skabe læring af fejl på et overordnet niveau, så kvaliteten i behandlingen bliver forbedret fremadrettet.
Dog er der samtidig en bekymring for, om forslaget sætter beskyttelsen af sundhedspersonalet over hensynet til patienternes sikkerhed – for eksempel i alvorlige sager, hvor en sundhedsperson bliver fredet for indgriben med risiko for at fejlbehandle andre patienter i fremtiden.
Behov for oplysning om forskellen på indberetninger
Derfor er det ifølge Danske Patienter vigtigt, at ændringen bliver fulgt op af en massiv oplysningsindsats, så både personale, patienter og pårørende bliver gjort opmærksomme på forskellen mellem utilsigtede hændelser og de såkaldte bekymringshenvendelser.
Især for patienter og pårørende kan det være svært at vurdere, om det, de har oplevet, skal anmeldes som en utilsigtet hændelse eller bekymringshenvendelse – og med ændringen i tilsynet vil det have afgørende betydning for, om alvorlige hændelser, som bør føre til sanktioner, i sidste ende får konsekvenser for den enkelte sundhedsperson.
Danske Patienter opfordrer derfor til, at det fremgår tydeligt de steder, hvor man kan indberette utilsigtede hændelser, at man skal lave en bekymringshenvendelse, hvis man har oplevet inkompetence eller kriminelle handlinger, som kan være til fare for patientsikkerheden.
Styrket patient- og pårørenderepræsentation
Ud over ændringer i utilsigtede hændelser, indeholder tillidspakken også styrket repræsentation af patient- og pårørendeforeninger i tilsynets rådgivende udvalg og Fagligt Forum for Patientsikkerhed. Det bakker Danske Patienter op om – for det er vigtigt at inddrage viden og erfaringer fra så mange vinkler som muligt, hvis man vil skabe læring på sundhedsområdet.
Flere patienter og pårørende skal anmelde fejl
Patienterne og pårørendes perspektiv er vigtigt, når man skal se på, hvordan utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet kan forebygges.
Alligevel kommer kun 1,6 procent af anmeldelserne fra patienter og pårørende. Det er en skam, mener Danske Patienter.
Har du oplevet en fejl i behandlingen? Sådan anmelder du det
En utilsigtet hændelse er en begivenhed, der skader dig som patient, selv om det ikke var meningen – eller en hændelse, der medfører risiko for skade.
De utilsigtede hændelser skal indrapporteres til Styrelsen for Patientsikkerhed.