Urimeligt: Patienter skal ikke tilbagebetale erstatning

Nyhed

I Danmark har patienterne mulighed for at søge erstatning uden at skulle hyre advokater og føre retssager. Men ordningen har en slagside, der rammer nogle patienter urimeligt hårdt.

Det skal være nemt at søge om erstatning, når man som patient er kommet til skade i sundhedsvæsenet. Og det er det også langt hen af vejen.

Desværre er der opstået en praksis i sundhedsvæsenet med, at flere regioner anker sagerne med henblik på at få patienterne til at betale deres erstatning tilbage. Også selv om repræsentanter fra det regionale niveau faktisk sidder med i det udvalg, der beslutter, hvorvidt en patient overhovedet skal have erstatning.

Det er et stort problem, at patienter, der i god tro har modtaget en erstatning, skal betale denne tilbage. 

Derfor har Danske Patienter sammen med Forbrugerrådet Tænk og Danske Handicaporganisationer skrevet et brev til sundhedsudvalget, hvor organisationerne blandt andet opfordrer til, at man ser erstatningssager som en mulighed for læring i sundhedsvæsenet – og ikke som en forretning.

Læs brevet her.

Danske Patienters holdning til klagesystemet

Danske Patienter har en politik, der viser, hvad organisationen vægter i forhold til klagesystemet. Den siger blandt andet, at patienter skal have mulighed for lokal dialog og mægling i form af samtaler mellem de ansvarlige sundhedsprofessionelle, patienten selv og administrationen, når de har klaget over fejl eller dårlig behandling. Se politikken her.

Hvor klager man henne?

Vil man klage over sin behandling, skal man gå til Styrelsen for Patientsikkerhed. Vil man derimod søge erstatning, foregår dette hos Patienterstatningen. Begge instanser er en del af det offentlige system.

Læs mere om klagesystemet her.