Hvis vi skal gøre sundhedsvæsenet mindre sårbart, er der brug for at gøre op med vanetænkning og i stedet implementere nye innovative løsninger og ny viden. Det skal en ny sundhedsfond stå i spidsen for, skriver Klaus Lunding, Susanne Axelsen, Ida Sofie Jensen og Peter Huntley.
Med en omsorgs- og relationsbåret tilgang til sundhedsydelser, kan man opnå bedre behandlingseffekt, mere tilfredse patienter og medarbejdere, der (igen) føler, at deres arbejde er meningsfuldt. Omsorg er med andre ord et kinderæg for sundhedsvæsenets kommissioner, skriver Danske Patienter.
Hvordan og hvor meget bruger vi patientrapporterede data (PRO) i sundhedsvæsenet? Det samler denne statusartikel op på. Vicedirektør i Danske Patienter og ViBIS er medforfatter.
Hvad er kvalitet, ifølge patienterne? Og hvordan kan sundhedsvæsenet i højere grad måle på og styre efter dette? Se eller gense webinar, hvor Søren Brostrøm, Dorthe Crüger og Leif Vestergaard Pedersen diskuterer resultater fra Danske Patienters nye undersøgelse: "Patienterne har ordet: Dét er kvalitet for os".
Sundhedsvæsenet har ambitioner og intentioner om at ville levere behandling af høj kvalitet til patienter, men der er blinde vinkler i forståelsen af, hvad der egentlig betyder noget for patienter. Hvordan kan det være?
Sundhedsvæsenet kvalitetsmåler kun til en vis grad på det, der er vigtigst for patienterne – og noget bliver helt overset. Det viser ny undersøgelse fra Danske Patienter, som opfordrer til, at patienter i langt højere grad bliver inddraget i kvalitetsarbejdet.
Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren (DSKS) udgiver i dag en ny kvalitetsguide, der skal fungere som et fælles opslagsværk med metoder og værktøjer for kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. ViBIS har været med til at facilitere processen og udviklingen af guiden.
Dem med gode postnumre får langt bedre behandling i sundhedsvæsenet end de, som bor i en kommune, der nedprioriterer sundhed. Nye anbefalinger skal hjælpe politikerne med at øge ligheden.