De samme fejl må ikke ske igen og igen

Kommentar
none

Den seneste tid har parterne i sundhedsvæsenet diskuteret tilsyn, fejl og utilsigtede hændelser – med udgangspunkt i sagen, hvor en læge fra Svendborg blev stillet for retten. Nu er sagen afsluttet.

Lægen fra Svendborg, der har været for retten anklaget for grove fejl, der i sidste ende kostede en patient livet, er nu frikendt.

I Danske Patienter har vi fuld tiltro til, at retsvæsenet fungerer og har derfor ingen kommentarer til den konkrete sag. Men man burde overveje, om den slags sager overhovedet skal afgøres i retten fremover, siger formand Camilla Hersom fra Danske Patienter.

Hun mener, at det nu er vigtigt at se på, hvordan vi i Danmark sikrer, at man ikke begår de samme fejl om og om igen i sundhedsvæsenet.

Der er alt for lidt læring i systemet. Vi ved desværre, at patienterne udsættes for de samme fejl igen og igen, og det er simpelthen ikke i orden. For mange af de patienter og deres pårørende, vi taler med, er noget af det vigtigste, når man har været udsat for grove fejl, at systemet lærer af sagen, så det ikke sker for andre. Sådan er det desværre ikke i dag, siger Camilla Hersom.

Danske Patienter ser derfor frem til de nye initiativer fra sundhedsministeren, der netop skal sikre øget læring.

Det er vigtigt, at vi finder en model, der virker i praksis, understreger Camilla Hersom.

► Danske Patienter har skrevet et brev til sundhedsministeren med respons på de otte initiativer. Find det her.

Patienternes sikkerhed skal være kernen i det danske tilsyn

Danske Patienter støtter sundhedsministerens otte initiativer, der skal sikre et godt samarbejde mellem sundhedsvæsenet og Styrelsen for Patientsikkerhed. Patienternes sikkerhed bør komme først.

Læs mere om vores holdning til de otte initiativer her.