Hurtig og god genoptræning er kommunernes ansvar

Høringssvar
none

Patienters nye ret til at vælge privat genoptræningstilbud risikerer at blive en byrde, advarer Danske Patienter. Det er nemlig patienterne selv, der skal finde det private tilbud.

Som noget nyt kan patienterne nu gå til en privat leverandør af genoptræning, hvis kommunen ikke kan tilbyde et relevant forløb inden for en frist på syv dage. Det er positivt, mener Danske Patienter, for hurtig genoptræning er en vigtig forudsætning for, at patienten hurtigere genvinder livskvalitet.

Danske Patienter er dog ikke tilfredse med, at det – hvis kommunen ikke kan finde et passende tilbud inden for fristen – er patientens eget ansvar at finde et relevant tilbud.

På den måde bliver det, der skulle være en rettighed for patienterne, i stedet en byrde, fordi de bliver pålagt yderligere ansvar for deres behandling på baggrund af manglende kapacitet i de kommunale tilbud.

Bør ikke være patienternes ansvar

Det bør være kommunalbestyrelsens ansvar at finde leverandører af den efterspurgte genoptræningsydelse – ikke patienternes, skriver Danske Patienter i et høringssvar.

Danske Patienter mener desuden, at Kommunernes Landsforening (KL) skal stille ufravigelige krav til de private leverandører, de indgår aftaler med – for eksempel i forhold til faglige kompetencer, kvalitet og ikke mindst dokumentation heraf.

Læs hele høringssvaret til bekendtgørelsen her.

Læs hele høringssvaret til vejledningen her.

Ret til hurtig genoptræning kræver fokus på kvaliteten

Patienter har brug for hurtig genoptræning, hvis de skal komme sig ordentligt efter et behandlingsforløb eller en operation. 

Med ny genoptræningsgaranti kan patienter vælge en privat leverandør og komme igang senest syv dage efter udskrivelse. 

Men et øget antal private aktører sikrer ikke alene, at patienterne får en rigtige genoptræning, mener Danske Patienter.

Læs mere her.