Syge børn bliver overset: Pilotskoler skal teste nye løsninger
20 skoler fra tre af landets kommuner går forrest i arbejdet med at forbedre vilkårene for elever med kronisk og langvarig sygdom - med løsninger og redskaber fra Danske Patienters Skole for mig.
I hver skoleklasse sidder der fire børn med en kronisk eller langvarig sygdom – ifølge statistikken. Det er børn, der på grund af sygdom kæmper med højt fravær, dårlige fysiske rammer, træthed samt faglige og sociale udfordringer. Der er ingen systematisk indsats, der kan hjælpe med at sikre, at børnene trods sygdom får en god skolegang – og flere af dem er derfor overladt til sig selv og deres forældres hjælp.
Nu går 20 folkeskoler fra København, Guldborgsund og Svendborg Kommuner i front for at styrke indsatsen for elever, der er udfordret på grund af sygdom. Skolerne har indgået et samarbejde med Danske Patienters projekt Skole for mig, hvor de skal teste de ideer og redskaber, som projektet udvikler. Projektet er støttet af Egmont Fonden med fem millioner kroner.
Børnene står alene med problemerne
En af de skoler, der samarbejder med Skole for mig, er Vigerslev Allés Skole i København, hvor Magnus går i femte klasse. Han har allerede erfaret på egen hånd, hvor svært det kan være at få hverdagen i skolen til at fungere, når man er psykisk udfordret af både OCD og angst. Da han for nogle år siden skulle vende tilbage til klassen efter et sygdomsudbrud og længere tids fravær, følte han sig meget alene med sine problemer.
Magnus har deltaget i et af Skole for migs børnepaneler, hvor han sammen med en håndfuld andre børn er med til at udvikle og kvalificere de løsninger og redskaber, som skolerne nu skal afprøve. Børnepanelerne arbejder blandt andet på at lave film, plakater, spil og quiz til undervisningsbrug.
Lærerne mangler redskaber
Som lærer kan det være en stor udfordring at hjælpe børn som Magnus. Der findes over 200 diagnoser – nogle mere sjældne end andre. Derfor er det svært at vide, hvad de forskellige sygdomme indebærer, og hvordan man imødekommer det enkelte barns behov.
I en kvalitativ undersøgelse, som Skole for mig har lavet, giver lærerne udtryk for, at de mangler viden og redskaber. Den tendens genkender ressource- og indsatskoordinator på Vigerslev Allés Skole, Betina Foget. Det er hende, der har hjulpet og støttet Magnus, da han skulle vende tilbage til klassen.
Åbner rådgivningstelefon
For at støtte skolernes test af redskaberne i praksis åbner Skole for mig en rådgivningstelefon. Her kan ledere, lærer og pædagoger ringe ind, hvis de har spørgsmål eller ønsker hjælp undervejs. Erfaringerne fra de 20 skoler bliver afgørende for den videre proces, når Skole for mig går fra projekt til praksis og bliver udbredt til hele landet. Projektlederen for Skole for mig glæder sig til den videre proces.
FAKTA: Disse 20 skoler er med
København: Vigerslev Allés Skole, Hanssted Skole, Valby Skole, Ellebjerg Skole, Europaskolen.
Svendborg: Thurø Skole, Skårup Skole, Vestre Skole, Tåsingeskolen, Ørkildskolen, Ollerup Friskole, Rantzausminde Skole, Issøskolen, Tved Skole, Nymarkskolen.
Guldborgsund: Nysted Skole, Nørre Alslev Skole, Sundskolen, Eskilstrupskole, Sakskøbing Skole.
Læs mere her.