Børnepaneler

Skole for mig arbejder med en række børnepaneler, der i løbet af projektet stiller skarpt på de udfordringer, børn med langvarig og kronisk sygdom oplever i skolen.

none

Skole for migs børnepaneler består af børn og unge i grundskolen, der har en kronisk eller langvarig sygdom. Der bliver holdt to børnepaneler i hver af de tre kommuner, Skole for mig samarbejder med, og der ud over arrangerer Skole for mig en række landsdækkende paneler.

Hvert panel består af mellem fire og syv børn i alderen 10 til 16 år, der er ramt af kronisk eller langvarig sygdom. Et børnepanel mødes to til tre gange, hvor de snakker om de udfordringer, de møder i skolen, hvilken støtte de har brug for fra lærere og klassekammerater, og hvordan skolen kan blive bedre til at rumme børn med langvarig sygdom. Hvert børnepanel vælger et budskab, de gerne vil arbejde med, og hvordan de gerne vil komme ud med budskabet.

Børnene udvikler konkrete redskaber

I samarbejde med Skole for mig udvikler panelerne derefter konkrete redskaber, der kan bruges på skolerne. Indtil videre har børnepanelerne arbejdet med at lave film, dialogstøtteark, plakater, artikler, klasseøvelser og Kahootquiz. 

Nogle af redskaberne kan bruges til at understøtte samarbejdet mellem en lærer og en enkelt elev, mens andre er målrettet til at blive brugt som klasseøvelser.

Du finder redskaberne her.

På lørdagsarbejde i panelet

Liva, Caroline og Silas er tre af de børn, der er med i Skole for migs børnepaneler. De har besluttet at lave en film, der kan gøre lærere og elever klogere på, hvad det vil sige at have en sygdom med i skole - og hvordan man kan hjælpe sin syge klassekammerat.

Skole for mig har skrevet lidt om de tre børns arbejde.

Læs artiklen her.