Aarhus rykker på patientinddragelse

Pressemeddelelse

Ny undersøgelse på Aarhus Universitetshospital viser, at medarbejderne har en solid forståelse af, hvad det vil sige at inddrage patienterne i behandlingen – og hvilke fordele det har.

Hele 99 procent af personalet på Aarhus Universitetshospital mener, at det er vigtigt eller meget vigtigt at inddrage patienterne og deres pårørende. Og tre ud af fire mener, at inddragelsen vil være med til henholdsvis at øge både kvaliteten, patientsikkerheden og patienttilfredsheden samt skabe bedre sammenhæng på tværs i sundhedsvæsenet – og endda øge arbejdsglæden blandt de ansatte.

Det viser en baselineundersøgelse gennemført som en del af projektet Det Brugerinddragende Hospital, der gennemføres i et samarbejde mellem hospitalet, Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) og Aarhus Universitet med støtte fra TrygFonden.

Undersøgelsens resultater viser, at der er et virkeligt godt fundament for arbejdet med inddragelse af patienterne og deres pårørende på Aarhus Universitetshospital. Medarbejderne har en god og ensartet forståelse af, hvad patientinddragelse er, og det er ekstremt vigtigt, for ellers er næsten umuligt at implementere inddragende initiativer på tværs af så stort et hospital. Vores undersøgelse viser, at medarbejderne på hospitalet har fanget betydningen af patientinddragelse rigtig godt, siger projektleder Helle Max Martin fra Det Brugerinddragende Hospital, ViBIS.

Stor vilje til inddragelse

Patientinddragelse har længe været et fokusområde på hospitalet og er en del af hospitalets samlede strategi. Noget tyder derfor på, at stærk ledelsesmæssig prioritering og målrettet arbejde med patientinddragelse har båret frugt på Aarhus Universitetshospital.

På trods af den store vilje og positive tilgang til at skulle inddrage patienterne, tegner undersøgelsen også et billede af de udfordringer, der er med at omlægge arbejdsgangene i patientinddragelsens tegn. Tidspres, begrænset personale og udfordringer med de fysiske rammer er nogle af de ting, medarbejderne fremhæver.

Således er det kun syv procent, der mener, at der er tilstrækkeligt med personaleressourcer og optimale fysiske rammer, 14 procent siger, at der er tilstrækkeligt med tid – og kun 10 procent mener, at der er de nødvendige retningslinjer for inddragelsesarbejdet. Medarbejderne efterspørger således et bedre kendskab til metoder for, hvordan de skal arbejde systematisk med at inddrage patienterne og de pårørende i behandlingsforløbene.

Det er rigtig positivt, at personalet i så høj grad har taget patientinddragelse til sig som et vigtigt fagligt redskab, men vi forstår godt behovet for at blive fortrolig med at anvende metoderne. Derfor arbejder vi på hospitalet målrettet med at udvikle og implementere metoder til systematisk patientinddragelse – blandt andet ved at deltage i Det Brugerinddragende Hospital. Dette projekt har netop fokus på at udvikle implementeringspakker for patientinddragelse, siger centerchef Lisbeth Kallestrup, som er ansvarlig for patientinddragelse på Aarhus Universitetshospital.

Læs mere

​Det Brugerinddragende Hospital

Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) arbejder sammen med Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital om at skabe Danmarks første brugerinddragende hospital.

Projektet løber fra 2014 og fire år frem. Her skal to metoder til brugerinddragelse – fælles beslutningstagning og brugerstyret behandling – implementeres på 18 af hospitalets afdelinger.

I 2014 var der samlet set 367 inddragelsesprojekter spredt ud i hele Danmark. Aarhus Universitetshospital bliver Danmarks første – og største – hospital, der systematisk skal inddrage patienterne i deres eget behandlingsforløb.

Det Brugerinddragende Hospital er støttet af TrygFonden.