Corona kan forlænge ventetid i klagesager

Nyhed
none

Sagspuklen hos Styrelsen for Patientklager kan risikere at vokse på grund af corona. De lange ventetider er et stort problem for patienter og pårørende, mener Danske Patienter.

Corona kan blive en kæp i hjulet for den redningsplan, der skulle nedbringe sagsbehandlingstiden hos Styrelsen for Patientklager. Det skriver Avisen Danmark. Den lange ventetid er både alvorligt for den enkelte klager og sundhedsvæsenet generelt, mener Danske Patienter.

Krænker retsfølelsen

Der skal meget til, før en patient eller pårørende klager, så når det sker, er det ofte fordi der er sket noget indgribende og alvorligt. De vil gerne placere et ansvar og sikre, at samme fejl ikke sker for andre, siger Danske Patienters direktør, Morten Freil.

Måske står klageren tilbage med følelsen af, at en pårørende er død, fordi der er sket fejl, og så krænker det retsfølelsen, når man skal have en sag kørende i måske to år, siger han til Avisen Danmark og understreger, at det er vigtigt, at klageren løbende bliver orienteret om klagesagen, så vedkommende oplever at blive taget alvorligt.

Ud over den enkelte klagers retsfølelse kan den lange ventetid medføre læringstab i sundhedssystemet. Med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på over et år risikerer man, at væsentlige fejl ikke opdages i tide og at det dermed kan gå ud over andre patienter i mellemtiden.

Redningsplan er truet

Historien om de lange sagsbehandlingstider hos Styrelsen for Patientsikkerhed er ikke ny. Efter udflytningen af kontoret fra København til Århus i 2015 og 2018 blev sagsbehandlingstiden så lang, at regeringen igangsatte en handleplan og gav en ekstrabevilling til at få nedbragt antallet af sager.

Men nu sætter corona måske en stopper for ambitionen. Ifølge styrelsen selv har man været nødt til at udlåne medarbejdere til smitteopsporingen, ligesom det er svært at indhente de nødvendige partshøringer til at vurdere klagen.

For Danske Patienter er det vigtigt, at man får nedbragt sagsbehandlingstiden hurtigst muligt.

Vi vil gerne være med til at lægge pres på at nedbringe ventetiden, men vi skal finde en model, så det ikke bliver på bekostning af kvaliteten.
-  Morten Freil, direktør i Danske Patienter
Emne