Danske Patienter uddanner patientrepræsentanter

Pressemeddelelse
none

Det er vigtigt at inddrage patienter og pårørende sundhedsvæsenets arbejde.

Danske Patienter uddanner patienter og pårørende, så de kan hjælpe med at udvikle sundhedsvæsenet med patienternes og de pårørendes generelle interesser for øje.

Der sker mange ting i sundhedsvæsenet både nu og i de kommende år. Og når der bliver truffet nye beslutninger, lagt nye planer og bygget nye sygehuse, er det vigtigt at inddrage patienter og pårørende i arbejdet, så man sikrer de bedste og mest holdbare løsninger i sidste ende.

Det er patienter og pårørende, der er brugere af sundhedsvæsenet, og derfor er det vigtigt at inddrage disse grupper i de beslutninger og de tanker, der går forud for udviklingen af systemet, understreger formand Lars Engberg fra Danske Patienter.

Projekt i gang

Paraplyorganisationen har med støtte fra Helsefonden og Danske Regioner nu lavet et uddannelsesprogram og en helt ny håndbog til de borgere, der fungerer som repræsentanter for patienters og pårørendes interesser i sundhedsvæsenet.

Med vores nye uddannelsesprogram er vi med til at sikre, at repræsentanterne er klædt godt på til den opgave, der venter dem i forskellige udvalg, netværk og andre fora i sundhedsvæsenet. Vi har allerede gennemført det første introduktionskursus og har fået virkelig gode tilbagemeldinger, forklarer projektleder Anja Petersen fra Danske Patienter.

Et godt initiativ

I forbindelse med uddannelsen af eksisterende og nye repræsentanter for patienter og pårørende, er der etableret en ny hjemmeside – patientrepræsentant.dk – og en database, hvor alle de patienter og pårørende i Danmark, der har lyst til at blive repræsentanter i sundhedsvæsenet, kan registrere sig. Således bliver det med tiden muligt for det offentlige i bred forstand – regioner, kommuner og hospitaler med videre – at få kontakt med patienter eller pårørende fra databasen, når de står og mangler en patient- eller pårørenderepræsentant til et nyt udvalg, et nyt netværk eller andre fora inden for sundhedsområdet.

Danske Regioner er glade for at kunne støtte projektet

Vi kan kun udvikle sundhedsvæsnet, hvis vi inddrager patienternes oplevelser og synspunkter. Uddannede patientrepræsentanter har den ekstra ballast, der skal til, for at gøre synspunkterne gældende for alvor og på den måde bidrage endnu mere til sundhedsvæsnets udvikling. Jeg glæder mig meget til frem over at arbejde sammen med de nye patientrepræsentanter, siger formand Ulla Astman fra Danske Regioners sundhedsudvalg.
Fakta
  • Danske Patienter har med støtte fra Helsefonden og Danske Regioner etableret et nyt uddannelsesprogram til patient- og pårørenderepræsentanter i sundhedsvæsenet.
  • I forbindelse med programmet er der lavet en introduktionshåndbog til repræsentanterne: Håndbogen for patientrepræsentanter i sundhedsvæsenet. Den kan downloades her.
  • Der bliver desuden etableret en ny database, der samler kontaktoplysninger og andre informationer på patienter og pårørende, der gerne vil bidrage til udviklingen af sundhedsvæsenet i rollen som repræsentanter for de generelle patient- eller pårørendeinteresser.