Det halter med at inddrage patienterne

Pressemeddelelse
none

Det bekymrer Danske Patienter, at den seneste Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) viser, at inddragelse er et af de områder, patienterne giver dårligst score.

Over 40 procent af de indlagte patienter føler, at de og deres pårørende kun i nogen grad, i mindre grad eller slet ikke har mulighed for at deltage i beslutninger om behandling. Det viser den nye Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP). Det er slet ikke godt nok, mener Danske Patienter.

Det er afgørende for kvaliteten af behandlingen, at patienter og pårørende bliver inddraget i beslutninger og at patienternes egne erfaringer bliver efterspurgt. Derfor bekymrer det Danske Patienter, at den seneste LUP viser, at netop inddragelse er et af de områder, patienterne giver dårligst score. Værst ser det ud for de akut indlagt patienter, hvor over 50 procent ikke føler sig inddraget. I alt har 140.625 patienter svaret på spørgsmålet om inddragelse.

Inddragelse gavner kvaliteten

Hvis man inddrager den viden om behov og præferencer, som patienter og deres pårørende har, får man mere effektive behandlingsforløb, større tilfredshed og bedre kvalitet. Samtidig viser en stor undersøgelse med 4.000 respondenter, som Danske Patienters Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) har lavet sammen med Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd, at de sundhedsprofessionelle gerne vil inddrage mere.

Men undersøgelsen viser samtidig, at de sundhedsprofessionelle føler, at der hverken er viden, tid eller plads til, at inddragelsen kan ske systematisk.

Både patienterne og de sundhedsprofessionelle vil det gerne, og fra politisk hold har man også fået øjnene op for, at det er vejen frem. Det eneste, der mangler, er rammerne der sikrer, at det rent faktisk kan lade sig gøre i praksis, siger formand for Danske Patienter Lars Engberg.

Nødvendigt med bedre rammer og vilkår

Derfor har Danske Patienter sammen med Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd lavet fire anbefalinger, der skal styrke inddragelsen af patienter og pårørende. Ud over at der skal være tid og fysiske rammer til at inddrage patienterne, skal der i højere grad være fokus på kompetenceudvikling på uddannelserne, vidensopsamling og -deling samt udvikling af redskaber, der understøtter en systematisk inddragelse.

Den dårlige gennemsnitsscore for inddragelse viser, at der er plads til forbedring. Vores anbefalinger fra 2014 er derfor i høj grad aktuelle, siger Lars Engberg.

Brug for ledelse og retning

Det er også vigtigt, at ledelsen sætter retning og prioriterer inddragelsen. Det gør man blandt andet på Aarhus Universitetshospital, hvor ViBIS sammen med Aarhus Universitet i øjeblikket arbejder sammen med 20 afdelinger om at skabe Det Brugerinddragende Hospital.

Inddragelsen af patienter og pårørende er et vigtigt redskab, der gør nytte for patienterne, for samfundet, for os som hospital og for systemet. Derfor satser vi på patientinddragelse som strategi på Aarhus Universitetshospital, siger lægefaglig direktør, Claus Thomsen.