Drømmeskolen er rummelig og opmærksom
Hvordan ser den ideelle skole ud for børn med kronisk sygdom? Det spørgsmål skulle børneambassadørerne svare på, da Skole for mig holdt fremtidsværksted i Svendborg.
”Giver plads til, at man kan være virkelig ked af det”, ”Der er voksne, som man kan fortælle det til, når man har det svært”, ”Skaber glæde og giver plads – og ro”. Sådan beskriver man en drømmeskole, hvis det står til de børn, som Skole for mig holdt panel med i Svendborg i går, tirsdag.
Børnepanelerne består af børneambassadører, som taler på vegne af de mange børn, der er ramt af sygdom. I hver kommune, som samarbejder med Skole for mig, bliver der holdt to børnepaneler over tre sessioner.
Panelet er Skole for migs måde at inddrage børnene i projektet på. Her bliver børnenes ideer til konkrete anbefalinger og metoder, der skal gøre skolelivet nemmere for børn med kronisk og langvarig sygdom.
Forståelse er vigtigt
I Svendborg var det første gang, der skulle være børnepanel. Her mødtes en håndfuld drenge og piger mellem 11 og 15 år for at dele deres ideer til, hvordan den ideelle skole ser ud. Det er en skole, der kan rumme deres behov, og som forstår, hvad det vil sige at have en sygdom med i rygsækken – og som husker på en, selvom man er fraværende.
Det kan for eksempel være korte resumeer fra læreren om, hvad de andre har lært, mens man var væk. Vigtigst er det i det hele taget, at de voksne er opmærksomme og at børnene føler, at de kan tale med dem, når de har det svært.
Syge og seje
Børnene selv er dem, der bedst ved, hvordan skolelivet bliver nemmere. De er derfor eksperter til at rådgive om, hvordan man skaber en skole med plads til liv med langvarig sygdom. For selvom de kæmper med sygdom, har de masser af ideer.
Børnepanelet mødes næste gang i Svendborg den 16. juni. Her har børnene valgt, at de skal arbejde mere konkret med forståelse og respekt – og at de voksne skal vide mere om, hvad man skal gøre, når et barn i klassen har en sygdom.