Få styr på de faglige huller

Nyhed

Børn med sygdom har i perioder meget fravær, hvilket giver dem faglige udfordringer - de får faglige huller. Skole for mig har indsamlet viden og udviklet en række gode råd og redskaber til lærerne.

Børn med kronisk eller langvarig sygdom får faglige huller, når de efter flere perioder med fravær er bagud i forhold til den undervisning, resten af klassen har fået.

Går børnene glip af en introduktion til et emne, er det svært at følge med i den efterfølgende undervisning, og de faglige huller går derfor ud over børnenes læring, når de er tilbage i skolen. Jo længere tid der går, før hullerne bliver lappet, jo større vokser de sig. 

Svært at følge med

Når børn kommer tilbage efter fravær, har de svært ved at overskue, hvordan de skal få indhentet den undervisning, de er gået glip af. Hvis lærerne ikke sætter tidligt ind, kan problemet blive uoverskueligt for både børn, forældre og lærere. Børnene har brug for supplerende undervisning, men i nogle tilfælde bliver de hevet ud af den øvrige undervisning for at lappe de gamle huller. Og så opstår der nye huller.

Det går ud over børnenes trivsel og læring i skolen, når de faglige huller hindrer dem i at følge med i undervisningen. Derfor er det vigtigt med en tidlig indsats og en klar plan for, hvordan de faglige huller skal fyldes ud, siger projektleder Charlotte Bredahl Jacobsen fra Skole for mig. 

En del af det faglige fællesskab

Børnene har et stort behov for at være en del af det faglige fællesskab. De fortæller blandt andet, at de føler sig dumme, når de er bagud og skal have supplerende undervisning. Det er derfor vigtigt, at lærerne bidrager til barnets positive selvfortælling og understreger, at de faglige huller blot skyldes fravær.

Man føler sig presset til at være lige så god som de andre. Men jeg har jo været væk to år. Det er meget ubehageligt at være så langt bagud. Nu er jeg blevet lidt ældre, så jeg ved godt, at jeg ikke er dum. Men dengang vidste jeg det ikke, fortæller Liva på 12 år i et af Skole for migs børnepaneler. 

Råd og redskaber

Skole for mig har udgivet en publikation om faglige huller, der bygger på forskningslitteratur, erfaringer fra børnepaneler, hvor en række skolebørn har diskuteret udfordringerne sammen med medarbejdere i Skole for mig, samt kvalitative interview med 27 skolebørn og 13 forældre. Publikationen giver lærere et indblik i børnenes oplevelser af fravær og faglige huller.

Skole for migs råd og redskaber kan hjælpe lærerne i det daglige arbejde med at sikre børnenes trivsel og læring. En tidlig indsats, der inddrager barnets individuelle behov, kan gøre en stor forskel og give børnene mulighed for at udleve deres fulde faglige potentiale, siger Charlotte Bredahl Jacobsen.

I løbet af foråret 2016 vil Skole for mig afprøve de gode råd og redskaber i praksis på 20 skoler rundt om i Danmark. Redskaberne vil løbende blive tilpasset, hvis skolerne oplever, at det er nødvendigt. 

Tema om faglige huller

Læs mere om børnenes udfordringer med faglige huller og find ud af, hvordan man som lærer kan håndtere situationen. Klik dig ind på vores tema.