Fagligt overleveringsmøde vil gøre skolestart nemmere

Børnenes historier
Kasper Schiøler - Privatfoto

Det kan være svært at være forælder til et barn med en kronisk sygdom - særligt når barnet forlader børnehaven for at starte i skole. Kasper Schiølers mor efterspørger et møde med faglig overlevering.

Det første skoleår går snart på hæld for syvårige Kasper Schiøler fra Frederiksberg. Det har været et både hårdt og fantastisk år. Hårdt fordi Kasper lider af en immundefekt, som gør at hans lungefunktion er dårlig, og at han i lange perioder er syg med lungebetændelser – men alligevel fantastisk, fordi skolestarten heldigvis er gået bedre, end hans forældre turde håbe på.

Det fortæller Kaspers mor, Hannah Schiøler:

Kaspers skolestart var fyldt med dilemmaer og bekymringer for os. Hvor meget skal vi italesætte hans sygdom over for lærere og forældre? Det er en stor udfordring som mor at sende sin søn fra børnehave, hvor der er masser af voksne, til skole, hvor de er mere overladt til sig selv. Men hvis jeg skal gøre status over det forgangne skoleår er det heldigvis gået godt.

Stor omvæltning

Kasper sygdom påvirker ham især på den måde, at han bliver hurtigt træt, fordi hans dårlige lungefunktion går ud over nattesøvnen. Inden sengetid får Kasper astmamedicin og en pille, så han ikke hoster for meget. Han sover allerbedst, når han sidder op i en sækkestol.

Den manglende søvn var ikke det store problem i børnehaven, hvor man godt kan tage sig en lur eller pause i løbet af dagen. Men de rammer er ikke til stede i skolen, hvor man jo skal undervises og lære noget. Derfor er Kaspers energi brugt helt op, når han har fri, så han kan for eksempel ikke have legeaftaler i samme omfang som sine klassekammerater, siger Hannah Schiøler.

Kaspers storebror lider af den samme kroniske sygdom. Derfor var det ikke første gang, forældrene skulle prøve overgangen fra børnehave til skole, da Kasper skulle starte i børnehaveklasse sidste sommer – en nyttig erfaring, som har gjort Kaspers skolestart nemmere, mener Hannah Schiøler.

Hårdt selv at være opsøgende

Men efter at have prøvet skolestart for et sygt barn to gange, har det også fået Hannah til at undre sig over, hvorfor der ikke er mere automatik omkring overleveringen til skolen, når den kommende elev har en alvorlig sygdom.

Jeg kunne godt savne et overleveringsmøde, hvor det pædagogiske personale fra børnehaven videregiver faglige informationer til skolelærerne, så det ikke hænger på mor og far. Vi har andre briller på end det faglige – vi har følelser involveret i skolestart, siger Hannah Schiøler, der er meget bevidst om ikke at virke som en overbeskyttende og pylret mor i lærernes øjne.

Ifølge Hannah burde et sådant møde blive iværksat automatisk omkring skolestart. Det er nemlig hårdt at være forælder til et barn med en kronisk sygdom – så at skulle være opsøgende og tage initiativer oven i de daglige udfordringer i hjemmet kræver et særligt overskud.

Det overskud har Hannah heldigvis. Både hun og Kaspers far arbejder deltid og får tabt arbejdsfortjeneste – men det er langt fra alle, der har de muligheder.

Der er så meget god vilje i skolen, men travlhed og uvidenhed er et vilkår. Det giver os som forældre ekstra arbejde. Her ville en automatisk og systematisk overlevering være en stor hjælp – ikke kun for os som hårdt pressede forældre, men også for lærerne, mener Hannah Schiøler.

Løbende møder er en god idé

Selvom Kaspers overgang fra børnehave til skole er gået bedre end frygtet, ville Hannah dog ønske, at der også var mere systematik omkring forældres og læreres løbende samarbejde hen over skoleåret. Det kunne for eksempel være faste møder, hvor man sparrer om, hvordan det går Kasper, så man kan tage eventuelle udfordringer i opløbet.

Måske nogle kvartalvise netværksmøder, hvor vi gør status. På den måde slipper vi for konstant at skulle maile, når der er konkrete problemer, eller at skulle optage tid ved forældremøderne på at snakke om hans generelle trivsel, slutter Hannah Schiøler.

Blå bog

kasper_nyhed.jpg
Kasper Schiøler bor på Frederiksberg i København. Han lider af en primær immundefekt og MBL mangel, som gør at hans krop har svært ved at bekæmpe bakterier og infektioner.

Selvom Kasper får antibiotika hver eneste dag, er hans lungefunktion dårlig og han har ofte lungebetændelser.

Kaspers storebror, Jakob, lider af samme sygdom. Derfor var det ikke en helt uvant situation for forældrene, da Kasper skulle starte i skole i sommeren 2015.

Fakta om lungesygdomme

Astma eller en sjælden lungesygdom? Skole for mig har lavet en oversigt over forskellige diagnoser hos børn.

Her kan du læse mere om lungesygdomme. 

Børn med sygefravær skal sikres støtte

none
Skolerne lever ikke op til deres forpligtelser, når det kommer til at sikre børn med kronisk sygdom eller handicap den sygeundervisning, som de har krav på. Danske Patienter har derfor sammen med en række andre organisationer udarbejdet syv anbefalinger, der netop skal sikre dette. 

Find anbefalingerne her.