Fagligt overleveringsmøde vil gøre skolestart nemmere
Det kan være svært at være forælder til et barn med en kronisk sygdom - særligt når barnet forlader børnehaven for at starte i skole. Kasper Schiølers mor efterspørger et møde med faglig overlevering.
Det første skoleår går snart på hæld for syvårige Kasper Schiøler fra Frederiksberg. Det har været et både hårdt og fantastisk år. Hårdt fordi Kasper lider af en immundefekt, som gør at hans lungefunktion er dårlig, og at han i lange perioder er syg med lungebetændelser – men alligevel fantastisk, fordi skolestarten heldigvis er gået bedre, end hans forældre turde håbe på.
Det fortæller Kaspers mor, Hannah Schiøler:
Stor omvæltning
Kasper sygdom påvirker ham især på den måde, at han bliver hurtigt træt, fordi hans dårlige lungefunktion går ud over nattesøvnen. Inden sengetid får Kasper astmamedicin og en pille, så han ikke hoster for meget. Han sover allerbedst, når han sidder op i en sækkestol.
Kaspers storebror lider af den samme kroniske sygdom. Derfor var det ikke første gang, forældrene skulle prøve overgangen fra børnehave til skole, da Kasper skulle starte i børnehaveklasse sidste sommer – en nyttig erfaring, som har gjort Kaspers skolestart nemmere, mener Hannah Schiøler.
Hårdt selv at være opsøgende
Men efter at have prøvet skolestart for et sygt barn to gange, har det også fået Hannah til at undre sig over, hvorfor der ikke er mere automatik omkring overleveringen til skolen, når den kommende elev har en alvorlig sygdom.
Ifølge Hannah burde et sådant møde blive iværksat automatisk omkring skolestart. Det er nemlig hårdt at være forælder til et barn med en kronisk sygdom – så at skulle være opsøgende og tage initiativer oven i de daglige udfordringer i hjemmet kræver et særligt overskud.
Det overskud har Hannah heldigvis. Både hun og Kaspers far arbejder deltid og får tabt arbejdsfortjeneste – men det er langt fra alle, der har de muligheder.
Løbende møder er en god idé
Selvom Kaspers overgang fra børnehave til skole er gået bedre end frygtet, ville Hannah dog ønske, at der også var mere systematik omkring forældres og læreres løbende samarbejde hen over skoleåret. Det kunne for eksempel være faste møder, hvor man sparrer om, hvordan det går Kasper, så man kan tage eventuelle udfordringer i opløbet.
Blå bog
Selvom Kasper får antibiotika hver eneste dag, er hans lungefunktion dårlig og han har ofte lungebetændelser.
Kaspers storebror, Jakob, lider af samme sygdom. Derfor var det ikke en helt uvant situation for forældrene, da Kasper skulle starte i skole i sommeren 2015.
Fakta om lungesygdomme
Astma eller en sjælden lungesygdom? Skole for mig har lavet en oversigt over forskellige diagnoser hos børn.
Her kan du læse mere om lungesygdomme.