Indspil: Patientcentrerede kvalitetsmål

Politisk indspil
Livskvalitet glad sur

Danske Patienter anbefaler, at patienternes egne vurderinger af livskvalitet er drivende for udviklingen af fremtidens kvalitetsmål.

Sygdomsbilledet i Danmark er under forandring. Flere mennesker får komplekse kroniske eller langvarige fysiske og psykiske sygdomme. Det kræver nye kvalitetsmål. Traditionelt måler sundhedsvæsenet kvalitet ud fra de sundhedsprofessionelles vurderinger og ofte ud fra mål som dødelighed og sygelighed.

Men for eksempel siger dødelighed – som mål for kvalitet – ikke noget om, hvordan en patient lever med sin sygdom, når kontakten til sundhedsvæsenet er afsluttet. Hvordan klarer patienten sig for eksempel i dagligdagen? Og hvordan har behandlingen påvirket patientens livskvalitet?

Danske Patienters arbejdsgruppe for måling og forbedring af kvalitet i sundhedsvæsenet kommer i indspillet med en række anbefalinger til, hvordan nye kvalitetsmål kan udvikles.

Bæredygtig udviklingsproces

Til sammensætning af en bæredygtig udviklingsproces anbefaler Danske Patienter, at:

  • Der bliver nedsat en styregruppe som danner rammen om et tæt samarbejde mellem sundhedsmyndighederne, fagfolk og repræsentanter for brugerne
  • Styregruppen udvikler en samlet model for systematisk anvendelse af data på tværs af sektorer og specialer leveret af patienter – og på sigt pårørende
  • Der bliver etableret en pulje, som styregruppen i en udviklingsfase kan udlodde til pilotprojekter inden for afgrænsede områder

Se indspillet Patientcentrerede kvalitetsmål her.

Hvad er PRO-data?

none

Patientrapporterede outcome-data (PRO-data) er patienternes egen oplevelse af funktionsniveau og livskvalitet – og kan anvendes som indikator for kvalitet og som en faktor i kvalitetsudviklingen af behandlingsforløb på tværs af sektorer.

ViBIS og TrygFonden har gennem halvandet år arbejdet på et projekt med PRO-data, der har resulteret i en rapport.

Læs mere om projektet og hent rapporten her.