Kronisk syge børn tabes i folkeskolen

Pressemeddelelse
none

Børn med kronisk eller langvarig sygdom oplever ofte, at de skal kæmpe med skolerne for at få den sygeundervisning, de har krav på - selvom der er sammenhæng mellem sygefravær og karaktergennemsnit.

Har du 10 procent fravær eller derover, kan du se frem til at forlade folkeskolen med et gennemsnit, der er hele to karakterpoint lavere sammenlignet med dem, der har lavt fravær. Det viser en beregning, som Undervisningsministeriet har foretaget. Det rammer især børn med en kronisk eller langvarig sygdom, der på grund af sygdom, indlæggelser og kontrolbesøg har et højt fravær.

Hvert sjette barn i folkeskolen har en kronisk eller langvarig sygdom. Som udgangspunkt er de ligesom klassekammeraterne med hensyn til læringspotentialer og intelligens – men uden sygeundervisning, der skal hjælpe dem med at indhente det forsømte, bliver de stillet væsentligt ringere end deres raske klassekammerater.

Et af de børn, der ville have haft gavn af sygeundervisning, er 10-årige Rikke Bjerregaard. Hun lider af gigt – en sygdom, som i perioder på flere uger ad gangen holder hende i sengen.

Skolen vil ikke samarbejde

På grund af det høje fravær er Rikke Bjerregaard fagligt bagud i forhold til resten af klassen. Desværre oplever hun som andre syge børn, at der skal rigtig meget til, før skolen står klar med den nødvendige sygeundervisning. Selv om bekendtgørelsen om sygeundervisning slår fast, at skoleledelsen i samarbejde med forældrene skal vurdere, om der er behov for sygeundervisning, når fraværet samlet set overstiger 15 dage, kæmper Rikkes mor med skolen, der ikke vil erkende problemets omfang.

Rikke ligger under gennemsnittet i de nationale tests. Selv om jeg har holdt flere møder med skolen, hvor vores børnesagsbehandler har stukket inspektøren bekendtgørelsen i hånden, vil de ikke tilbyde sygeundervisning, fordi hun ikke er den dårligste i klassen. Skal hun vitterligt tabes fuldstændig, før hun får hjælp?, spørger Rikke Bjerregaards mor, Jeanette Bjerregaard.

Nyt projekt vil hjælpe børnene

Danske Patienters nye projekt Skole for mig skal i løbet af de næste fire år forsøge at forbedre vilkårene for børn som Rikke Bjerregaard. Projektet sker i samarbejde med en række skoler og kommuner, og er støttet af Egmont Fonden med fem millioner kroner.

Vi ved fra undersøgelser, at mange alvorligt syge børn, ligesom Rikke, oplever, at de har svært ved at følge med i skolen. Som samfund har vi et ansvar for at tage hånd om børnenes faglige udvikling og lyst til læring – uanset diagnose. Skole for mig er en vigtig indsats, der kan være med til at sikre, at flere børn får tilstrækkelig læring på et tidspunkt i deres liv, hvor de er særligt sårbare, siger direktør i Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration, Henriette Christiansen.

Skole for mig er ledet af projektchef i Danske Patienter, Charlotte Bredahl Jacobsen. Hun ser frem til, at der for alvor kan gøres noget for, at børn med kronisk sygdom får samme muligheder som deres raske klassekammerater for at udvikle sig fagligt.

Det har længe været et overset problem, at børn med en kronisk sygdom kommer i klemme i folkeskolen. Med en fokuseret indsats er der et stort potentiale for at højne både livskvaliteten og det faglige niveau blandt børnene – og det gælder uanset om de ligger i bunden af karakterskalaen, eller om de har potentiale til at få topkarakterer, siger projektchef Charlotte Bredahl Jacobsen.