Læger og sygeplejersker vil inddrage patienterne – men der er hindringer på vejen

Pressemeddelelse

Læger og sygeplejersker ser mange fordele ved at inddrage patienterne. Der mangler dog både tid, personale og en fælles forståelse af begrebet patientinddragelse, viser en ny undersøgelse fra ViBIS.

99 procent af sygeplejerskerne – og 98 procent af lægerne. Så mange mener, at det er vigtigt at inddrage patienterne i plejen og behandlingen. Det viser en ny undersøgelse fra Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS). Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd, der har spurgt 2.000 læger og 2.000 sygeplejersker om deres forståelse af og holdninger til patientinddragelse.

Det er vigtigt at forstå, hvordan de sundhedsprofessionelle forholder sig til patientinddragelse. Kun på den måde kan man blive bedre til at inddrage patienterne på de danske hospitaler i fremtiden. Vi ved fra både danske og udenlandske projekter, at man får en langt bedre kvalitet i behandlingen, når man bruger patienternes viden om eget sygdomsforløb, egen hverdag og egne præferencer aktivt i planlægningen af denne, siger direktør Morten Freil fra ViBIS.

Inddragelse øger patientsikkerheden

Der er mange fordele ved at inddrage patienterne, og undersøgelsen viser, at både læger og sygeplejersker anerkender dette. Således mener mere end 9 ud af 10 læger og sygeplejersker, at inddragelse øger patienttilfredsheden, styrker kvaliteten og skaber en bedre sammenhæng i behandlingsforløbet.

Men også patientsikkerheden bliver styrket. Det mener 85 procent af sygeplejerskerne og 86 procent af lægerne, og det er et vigtigt incitament til at inddrage patienterne.

Hvis man som sundhedsprofessionel inddrager patienten i behandlingen, så får man bedre resultater – blandt andet, fordi patienterne er mere tilbøjelige til at følge behandlingen. Det er også veldokumenteret, at patientinddragelse giver færre fejl. Patienter opdager ofte fejl, som de sundhedsprofessionelle ikke er opmærksomme på. Det kan for eksempel være i overgangene mellem afdelinger og i koordinationen af et behandlingsforløb, hvor patienten bliver opmærksom på, at medicinen er forkert, siger formand Mads Koch Hansen fra Lægeforeningen.

Hindringer på vejen

Undersøgelsen viser dog også, at der er ting, der forhindrer de sundhedsprofessionelle i at inddrage patienterne – og det er baggrunden for, at patienterne endnu ikke bliver inddraget systematisk. Det drejer sig blandt andet om personaleressourcer, om tid og om fysiske rammer, der kan understøtte en ordentlig inddragelse.

Rammerne er i nogle tilfælde i dag en hindring for patientinddragelse. Derfor er det vigtigt, at ledelsen bakker op, så der bliver afsat ressourcer og tid i det daglige. Ligeledes skal patientinddragelse tænkes ind i de fysiske rammer i fremtidens sygehuse. Det er vigtige forudsætninger for at kunne inddrage patienterne, understreger formand Grete Christensen fra Dansk Sygeplejeråd.

Undersøgelsen viser helt overordnet, at de sundhedsprofessionelle forstår begrebet patientinddragelse på mange forskellige måder. Det bliver i sig selv en barriere, da det er svært at implementere inddragelse i praksis, når man ikke er enige om, hvad det betyder. Derfor er det vigtigt, at man får skabt en fælles forståelse af begrebet og sørger for at få delt viden om redskaber og effekter på tværs af afdelinger, hospitaler og regioner.

ViBIS, Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd ser derfor frem til regeringens nationale strategi for brugerinddragelse, som kan være med til at sikre fælles og konkrete rammer for arbejdet med patientinddragelse i fremtiden.

Se hele undersøgelsen her.

Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet
  • Er inddragelse af patienter og pårørende på både individuelt og organisatorisk plan.
  • Når man inddrager patienter betyder det, at man benytter deres særlige viden om eget sygdomsforløb, liv, hverdag, behov og præferencer i planlægningen af behandlingsforløbet – eller i udviklingen af sundhedsvæsenets rammer.
  • Når man inddrager patienter og deres pårørende i behandlingsforløb og i organiseringen af sundhedsvæsenet, opnår man langt bedre behandlingsresultater.
  • I Danmark er man først begyndt at beskæftige sig med brugerinddragelse som begreb inden for de seneste fem til 10 år.
  • Lande som Australien og England har arbejdet med brugerinddragelse over en længere periode.

Ny undersøgelse fra 2018

TrygFonden har i samarbejde med Dansk Sygeplejeråd, Lægeforeningen og Dansk Selskab for Patientsikkerhed gennemført en lignende undersøgelse i juni 2018.

Læs mere og se undersøgelsen her.