Lærere tester Skole for migs redskaber

Nyhed

Skolerne mangler hjælp til at understøtte børn med sygdom i at trives fagligt og socialt. Projektet Skole for mig har derfor udviklet redskaber, som nu bliver testet i to fokusgrupper.

Skole for mig har udviklet en række redskaber, der skal hjælpe lærere i deres arbejde med at inkludere og sikre trivslen hos børn med langvarig eller kronisk sygdom. Redskaberne kan dog også bidrage til trivslen for skoleelever uden sygdom, da de tager fat på generelle udfordringer i hverdagen.

Undervisningsredskaberne er udviklet sammen med børn, der selv er ramt af sygdom, og med antropologer ansat i Skole for mig. Redskaberne kommer til at ligge frit tilgængelige på denne hjemmeside, når de er færdige.

Vi ved, at mange børn og deres forældre oplever, at lærerne ikke har de nødvendige forudsætninger for at kunne håndtere de udfordringer, børnene har i skolen på grund af deres sygdom. Det vil vi gerne imødekomme med de her redskaber, siger proceskonsulent Birgitte Reeslev fra Skole for mig.
none

Inden lærere og pædagoger kan begynde at bruge materialet, bliver det tilpasset reaktionerne fra to fokusgrupper, som hjælper til at kvalificere indholdet. Fokusgrupperne består af både lærere, pædagoger og inklusionsmedarbejdere fra skoler i henholdsvis København, på Fyn og i Esbjerg.

Redskaberne inkluderer blandt andet af en online-quiz, der tester fordomme om sygdom, et skema, der kaster lys over syge børns særlige behov, og et værktøj, der kan måle børnenes energiniveau gennem skoledagen.

Positiv feedback

Ved den første fokusgruppe i København var der generelt positiv feedback på redskaberne. Deltagerne påpegede blandt andet, at redskaberne er velegnede til at aktivere børnene, så elever og undervisere i fællesskab kan få italesat problemer og finde frem til løsninger.

De er også gode til at give børnene et sprog, så de får mulighed for at tale om og synliggøre deres energiniveau. Både børn med kronisk sygdom og de andre børn i klassen kan ved hjælp af redskaberne skabe sig et overblik over, hvornår de trænger til at bevæge sig eller har brug for en pause, siger Betina Vester Foget, der er pædagogisk vejleder på skoleområdet i Tårnby Kommune.

I næste uge tager Skole for mig til Svendborg, hvor endnu en fokusgruppe skal teste redskaberne og komme med input fra lærer- og pædagogperspektivet. Når redskaberne er blevet tilpasset den samlede feedback, bliver de tilgængelige for alle her

Stemningsvideo







Ud over denne fokusgruppe i Købehavn gennemførte vi også en fokusgruppe i Svendborg.

I denne lille stemningsvideo sætter lærer Janni Voigt et par ord på, hvorfor det er en god idé at udvikle redskaber til skolerne. 






Temadag til skoler

none

Skole for mig er i gang med at udvikle en temadag til skoleklasser, som blandt andet skal gøre eleverne bevidste om, hvordan det er at have en kronisk sygdom.

Temadagen er blevet testet på to skoler.

Læs nyhed om test af temadagen her.