Manglende energi påvirker syge børns skoledag

Nyhed
none

Uanset diagnose er manglende energi en stor udfordring, som påvirker børnenes læring og trivsel i skolen. Nyt redskab skal hjælpe børnene med at håndtere problemet.

Det kan være en stor udfordring for børn med kronisk eller langvarig sygdom at deltage på lige fod med deres kammerater, når skoledagen byder på udflugter eller udmattende aktiviteter. For nogle af børnene er det en udfordring blot at klare sig igennem en almindelig skoledag.

Næsten alle de børn, vi har talt med, har det til fælles, at de kæmper med nedsat energi i hverdagen – uanset, hvilken diagnose de har, siger projektleder Charlotte Bredahl Jacobsen fra Skole for mig.

For børnene er det vigtigt at passe ind i det sociale fællesskab og være ligesom deres kammerater – og derfor er det afgørende for dem, at de kan deltage aktivt i både timerne og i frikvarteret. Men det kan være svært at være med til det hele, når man også skal bruge energi på at håndtere en kronisk sygdom.

Svært at sætte ord på

Det er en udfordring for især de yngre børn at forstå sammenhængen mellem aktivitetsniveau og efterfølgende træthed, og derfor skal de lære sammenhængen at kende, så de kan prioritere deres energi i løbet af dagen.

Selv hvis eller når børnene forstår, hvorfor kræfterne slipper op, dukker endnu en udfordring op: Det kan være svært at forklare lærere og klassekammerater, hvorfor man er udmattet – og at man har brug for en pause. Børnene har nemlig svært ved at finde og bruge de rigtige ord til at forklare det.

Gennem arbejdet med børnene er vi blevet opmærksomme på, hvor vigtigt det er for dem at kunne forklare deres træthed med ord. Tænk, hvis kammerater og lærere kunne forstå, at man ikke trækker sig, fordi man er sur, men fordi man er for træt? Eller omvendt, at man bare har brug for en pause, når man bliver overgearet og irriterende? Selv de yngre børn har brug for at kunne sætte ord på den slags, siger Charlotte Bredahl Jacobsen.

Nyt redskab skal hjælpe

I Skole for mig betragtes børnene som eksperter i deres egen skolegang. Derfor er børnenes behov og viden om problematikker centrale for projektet – og de bliver inddraget aktivt gennem børnepaneler, som løbende bliver afviklet i flere af landets kommune.

Børnepanelet i Guldborgssund Kommune arbejder i øjeblikket på at udvikle et energibatteri, som via illustrationer kan hjælpe børn til at tænke over og sætte ord på, hvornår de føler sig ”trætte”, ”nogenlunde” eller ”friske” i løbet af dagen. Energibatteriet skal dermed også fungere som et værktøj, der kan hjælpe børn med at forklare deres træthed og behov til lærere og klassekammerater.

For børnene selv er det vigtigt, at energibatteriet kan bruges sammen med deres kammerater, som også skal prøve at udfylde deres energibatteri, så de sammen kan tale om det. Batteriet er under udvikling og til april skal værktøjet afprøves på nogle af de 20 skoler, som er tilknyttet projektet. Derfra skal det tilpasses og spredes til gavn for resten af landets skolebørn. 

Redskab: Energibatteri

none

Find det færdigudviklede energibatteri her.

Temadag for hele klassen

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Temadagen er en hel undervisningsdag, der giver eleverne indblik i, hvordan det er at have en sygdom på en sjov og lærerig måde. Dagen indeholder konkrete redskaber og lever op til relevante fagmål.

Find materiale til temadagen her:

Om Skole for mig


Skole for mig er et projekt, der sætter fokus på de udfordringer, som børn med kronisk eller langvarig sygdom møder i hverdagen. 

Læs mere om projektet her.