Manglende sygeundervisning har konsekvenser

Nyhed
none

Børn med kroniske og langvarige sygdomme har ofte et højt fravær sammenlignet med deres raske kammerater. Det har konsekvenser for deres indlæring og smitter af på karakterbladet.

Tal fra Undervisningsministeriet viser, at der er to karakterpoints forskel på børn, der har haft mere end 10 dages fravær, sammenlignet med børn, der har et lavt fravær. Derfor er sygeundervisning afgørende for, at børn med højt fravær – som for eksempel børn med kronisk eller langvarig sygdom – kan indhente det forsømte, så deres faglige potentiale bliver udviklet og udnyttet fuldt ud.

Desværre oplever mange børn med kronisk eller langvarig sygdom, at de ikke modtager den vigtige sygeundervisning.

Skolelederne er enige i problemet

Det er skolerne, der har pligt til at tilbyde sygeundervisningen, men formand for Skolelederne, Claus Hjortdal, fortæller til Politiken, at det næsten er umuligt for dem at leve op til det, de skal. Han peger konkret på økonomien og planlægning af lærernes tid som udfordringer.

Det er en meget, meget svær opgave for skolen at løfte. De kronisk syge elever skifter hele tiden mellem at være på hospitalet, hjemme og i skole, og undervisningsforløbet bliver derfor hele tiden afbrudt. Det er næsten umuligt for skolerne at leve op til det, vi skal, men det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke skal prøve, fortæller Claus Hjortdal til Politiken

Nu kan man tænke i løsninger

Danske Patienter er glade for, at skolelederne er enige i, at der er et problem omkring sygeundervisning. Det betyder nemlig, at det nu er muligt at se på, hvilke løsninger der skal til for at give syge børn de samme muligheder for at indfri deres læringspotentialer som deres raske klassekammerater.

Vi er glade for, at Skolelederne er enige i, at vi her har et problem, som kræver en løsning. Det er det første skridt på vejen, når det handler om at give de her børn tilstrækkelig læring. Jeg glæder mig til at gå i dialog med dem om, hvordan opgaven kan løftes på en måde, som er realistisk for skolerne, siger projektchef Charlotte Bredahl Jacobsen, der leder Skole for mig for Danske Patienter.

Se Undervisnings-ministeriets beregninger: "Elever med højt fravær får dårligere karakterer", 9. januar 2014

Læs også "Kronisk syge børn tabes i folkeskolen" den 6. oktober 2014


Læs også "Skoleledere: Det er umuligt at give syge børn den undervisning, de har krav på", Politiken.dk den 11. november 2014