Ny patientformand: "Patienter er en uudnyttet ressource"
Telemedicinske behandlinger, elektronisk kommunikation og patientuddannelse er svaret på fremtidens udfordringer frem for ensidig fokusering på nedskæringer og brugerbetaling.
Paraplyorganisationen Danske Patienters nyvalgte formand, Lars Engberg, opfordrer politikerne til at investere i løsninger, der kan udnytte det potentiale, der ligger i at inddrage patienters ressourcer, viden og erfaringer.
Lars Engberg har i dag sat sig i spidsen for Danske Patienter, og en af hans ambitioner er, at patienter får langt bedre muligheder for at blive en aktiv del af deres eget behandlingsforløb.
Om få år har vi 2 millioner danskere, der har én eller flere kroniske sygdomme. Et liv med kronisk sygdom gør patienten til ekspert i sit eget forløb, og mange har ønsker om at deltage aktivt i egen behandling. Men det kræver, at patientrollen omdefineres fra at være passiv til, at patienten er en central aktør i behandlingsforløbet, og at vi investerer langt mere ambitiøst i konkrete løsninger, som kan sikre patienter information, kommunikation og sammenhæng.
Der er i dag udviklet løsninger, hvor patienter fra egen dagligstue kan foretage videosamtaler med sygeplejerske eller læge på sygehuset, og patienter kan være overvåget og udføre kontroller fra hjemmet. Lungepatienter kan måle deres lungefunktion og iltmætning i blodet, og hjertepatienter bliver udstyret med en lille sender, som løbende aflæser hjerterytmen og sender informationerne ind til sygehuset.
Løsningerne eksisterer, men de mangler at blive implementeret i hele sundhedsvæsenet.