Nyt onlineunivers hjælper lærere med at håndtere syge børns udfordringer

Nyhed

Sygdom er en del af livet – også for børn. Det kan give udfordringer i skoletiden for både det enkelte barn og de ansatte på skolen. Nyt onlineunivers indeholder konkrete redskaber, der kan hjælpe.

Hvert sjette barn i skolealderen har en kronisk eller langvarig sygdom med i skoletasken. For nogle børn er deres diagnose ingen hindring for hverken det faglige eller sociale liv i skolen, men for andre kan det betyde højt fravær, faglige huller, træthed, smerter og psykisk mistrivsel.

Hvis ikke udfordringerne bliver håndteret, kan det have negativ betydning for børnenes videre færd i uddannelsessystemet – og dermed få konsekvenser langt ind i voksenlivet. 

Nemme redskaber i en travl hverdag

Hverdagen i skolen er dog travl, og for lærere og pædagoger kan det virke som en uoverskuelig opgave også at skulle håndtere børnenes udfordringer med sygdom. Det erkender sygehuslærer Tina Reimann, som i årevis har samarbejdet med skoler om børn med højt fravær.

Som underviser kan jeg sagtens sætte mig ind i, at man tager sig af de synlige problemer i klassen først, men man risikerer at overse de børn, som ikke er fysisk til stede eller som sidder udmattede og tavse på bagerste række. Konsekvensen er, at børnene simpelthen bliver koblet af læringsfællesskabet, og det kan starte en ond spiral af mere fravær og negative tanker hos børnene, som gør det sværere og sværere ved at indhente den tabte undervisning, siger Tina Reimann.

For at gøre det nemmere, har vi samlet konkrete redskaber og undervisningsmateriale i et onlineunivers til skoler på www.skoleformig.dk.

Redskaberne er udviklet på baggrund af:

Børnepaneler

Litteratur

Interviews med børn, forældre, lærere og ledere

Viden fra patientforeninger

Materialerne i universet ligger gratis tilgængeligt for alle, og kan både bruges til at hjælpe en enkelt elev med en konkret udfordring eller bidrage til, at hele klassen får forståelse for, hvordan det er at have en sygdom.

Det kan være med til at styrke fællesskabet i klassen – et fællesskab, hvor man husker at passe på hinanden og tager hensyn, mener Kasper Hajslund, der arbejder som pædagogisk vejleder i Tårnby Kommune, og som har været med til at teste redskaberne i en fokusgruppe.

Handleplan – et godt udgangspunkt

none

Når man har en elev, som får konstateret en kronisk sygdom, er en handleplan et godt sted at starte. Her får I ideer til, hvordan I griber sagen an.

Find handleplan her.

Har du brug for rådgivning?

none

Hvis du står i en konkret situation med en elev, og du har brug for et godt råd, så ring eller skriv til Skole for mig.

Læs mere her.