Patienter: Lægerne giver os ikke nok information

Pressemeddelelse
none

Omkring 5.000 patienter og pårørende har deltaget i Danske Patienters undersøgelse af almen praksis. Undersøgelsen peger på stort potentiale for forbedringer.

En ny undersøgelse fra Danske Patienter viser, at patienter er tilfredse med tilgængeligheden og kommunikationen i almen praksis, men også, at der er en række problemer. Patienterne giver udtryk for, at almen praksis mangler viden på en række områder, og at lægerne ikke udfylder rollen som tovholder i tilstrækkelig grad.

Danske Patienter har i samarbejde med otte medlemsforeninger gennemført en survey, hvor 4.874 patienter og pårørende har givet deres vurdering af almen praksis på en række centrale områder. På baggrund af undersøgelsen er der udarbejdet en rapport, hvor der bliver givet 10 bud på udviklingsområder for almen praksis.

Undersøgelsen viser, at patienterne ikke udelukkende har positive oplevelser i almen praksis. Det viser sig blandt andet ved, at 37 procent af patienterne har en oplevelse af, at deres læge kun i mindre grad eller slet ikke har tilstrækkeligt kendskab til deres sygdom – og 39 procent oplever, at lægen mangler fokus på at støtte patienterne til nødvendige livsstilsændringer. Det bliver understreget af, at omkring hver anden patient svarer, at lægen kun i mindre grad eller slet ikke var opmærksom på deres symptomer, inden de fik en diagnose.

Langt de fleste patienter begynder deres forløb hos den alment praktiserende læge og bliver fulgt af lægen igennem hele sygdomsforløbet. Derfor er det afgørende, at lægen er opmærksom på relevante symptomer og på at sikre den rigtige behandling. Hvis lægen ikke er tilstrækkelig opmærksom, kan det betyde, at sundhedsvæsenet bliver belastet i endnu højere grad, da sygdommen kan nå at udvikle sig og dermed bliver sværere at behandle, siger direktør Morten Freil fra Danske Patienter.

Lægerne skal være bedre til at koordinere patienternes forløb

Det er dog ikke kun lægens viden, der er problemer med. Patienterne har en oplevelse af, at lægerne ikke udfylder rollen som tovholder. Blandt andet oplever patienterne, at de ikke får tilstrækkelig information om sygdom, behandling og forløb – og at lægen undlader at informere dem om deres rettigheder. Desuden oplever 40 procent af patienterne, at almen praksis ikke koordinerer deres sygdomsforløb i tilstrækkelig grad. Lægerne mangler overblik over det samlede forløb, og de samler ikke op på forløbet sammen med patienten.

Der er et stigende antal mennesker, som lider af kroniske sygdomme, og de har et forløb på tværs af forskellige dele af sundhedsvæsenet. Derfor er det kritisk, når lægen ikke lever op til sin koordinerende rolle som tovholder i patienternes samlede forløb. Det øger risikoen for at der sker fejl i overgangene, og at patienterne selv mister overblikket, siger Morten Freil.

Tilgængelighed fungerer for patienterne

Der er dog også områder, hvor patienterne ikke påpeger, at der er behov for forbedringer. Undersøgelsen viser, at de fleste patienter er tilfredse med lægens åbningstider og afstanden til lægen. Derudover mener de fleste patienter, at deres læge er god til at forklare tingene, så de forstår dem.

Det er positivt, at lægen er tilgængelig for patienten, og at lægerne kan kommunikere med den enkelte patient. Det er afgørende, at almen praksis fortsætter disse positive takter, da det medvirker til at skabe tryghed for patienterne, udtaler Morten Freil.
Undersøgelsen og de 10 bud til almen praksis bliver debatteret på Folkemødet 2015, når Danske Patienter lørdag den 13. juni klokken 14.45 til 15.45 byder Praktiserende Lægers Organisation, Dansk Sygeplejeråd og Danske Regioner til debat i Danske Regioners telt.

Fakta

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er tilrettelagt og formidles af en arbejdsgruppe under Danske Patienter.

Arbejdsgruppen består af repræsentanter fra:

Bedre Psykiatri
Colitis-Crohn Foreningen
Diabetesforeningen
Hjerteforeningen
Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade
Parkinsonforeningen
Scleroseforeningen
Psoriasisforeningen

Se hele undersøgelsen her.