Patienter og pårørendes ønsker til kommende regering
Styrket økonomi, mere patientinddragelse og færre overflødige behandlinger. Det er blandt nogle af ønskerne fra patienter og pårørende til den kommende regering.
Sundhedsvæsenet er under pres. Der mangler personale, og antallet af patienter stiger samtidig med, at budgetterne bliver strammere. Derfor trænger sundhedsvæsenet til et økonomisk løft – og nye løsninger, hvor patienterne hverken falder mellem to stole eller bliver udsat for overflødige behandlinger, som ikke gavner.
Investering på to procent
Hvis vi i fremtiden vil sikre kvalitet i sundhedsvæsenet, så er det tvingende nødvendigt at tilføre tilstrækkelige ressourcer.
Ifølge Danske Patienter skal sundhedsvæsenets budgetter minimum løftes med to procent årligt frem mod 2025, hvis det offentligt finansierede sundhedsvæsen frem over skal kunne tilbyde god og forsvarlig behandling og omsorg.
Fælles løsninger mellem hospital, kommune og almen praksis
Uanset om den kommende regering vil etablere sundhedsfællesskaber eller nærhospitaler, er det vigtigste for patienter og pårørende, at man får nedbrudt siloerne og gjort op med kassetænkningen i sundhedsvæsenet.
Det er afgørende, at der bliver skabt reelt samarbejde om patientforløb – og det kræver en større grad af forpligtelser i form af fælles økonomi, fælles ledelse og fælles organisering mellem sektorerne.
Alle patienter skal have en læge
Der skal tænkes nyt og langsigtet, hvis man vil sikre, at ingen patienter i fremtiden står uden læge. En kommende regering bør se på nye organisationsformer som et permanent supplement til den almen praksis, vi kender i dag.
Ifølge Danske Patienter er det vigtigt, at alle relevante parter er med til at pege på mulige permanente alternativer til almen praksis – for eksempel uddannelsesinstitutionerne, organisationseksperter, patient- og brugerorganisationer og selvfølgelig lægerne selv.
Inddragelse af patienter og pårørende
Uanset hvordan den kommende regering vil organisere sundhedsvæsenet, så er det vigtigt, at man inddrager viden fra patienter og pårørende systematisk – både på nationalt og lokalt niveau. Og det er vigtigt, at de mennesker, man inddrager, har reel indsigt i, hvordan det er at være patient eller pårørende i sundhedsvæsenet.
Ryd op i overflødige behandlinger
Erfaringer fra udlandet peger på, at 20 til 30 procent af alle procedurer, undersøgelser og behandlinger er overflødige. En investering i et lignende dansk initiativ, hvor Danske Patienter sammen med Lægevidenskabelige Selskaber peger på, hvilke behandlinger der er overflødige, rummer et stort potentiale til gavn for patienter.
Kontakt
Anbefaling til ministre: Skab bedre vilkår for pårørende
Pårørende er patienternes vigtigste støtte. Men de har ikke vilkår, der står mål med deres indsats.
Derfor har Danske Patienter udarbejdet et politisk indspil med en plan for en helhedsindsats, som sætter fokus problemstillingerne og kommer med konkrete løsninger.
Større patienttilfredshed gennem inddragelse
Tand-, Mund- og Kæbekirurgisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital har oplevet større patienttilfredshed, efter de er begyndt at inddrage patienter systematisk i egen behandling.