Regioner, nu skal I give patienterne deres erstatninger tilbage

Pressemeddelelse
none

Højesteret har dømt regionerne til at betale de erstatninger, som to patienter først fik tildelt og senere frataget, tilbage til patienterne. Men nu bør regionerne tilbagebetale alle erstatninger.

En sejr for patienterne. I hvert fald for de to patienter, der nu har fået rettens ord for, at regionerne ikke kan fratage dem deres erstatninger for dårlig behandling i sundhedsvæsenet.

Det har været et problem længe, at regionerne anker sager, hvor patienter har fået tilkendt erstatning, fordi de har lidt skade på grund af alvorlige fejl i sundhedsvæsenet.

► Læs også: Urimeligt: Patienter skal ikke tilbagebetale erstatning

I Danske Patienter har vi hele tiden ment, at det ikke gav mening, at regionerne kunne anke, når de allerede har repræsentanter siddende i Patienterstatningens bestyrelse – og dermed er med til at beslutte praksis for, hvornår patienter har ret til erstatning i første omgang.

Det er jo en uheldig praksis, at man først giver patienterne erstatning og derefter anker beslutningen, siger formand Camilla Hersom fra Danske Patienter.

Derfor bliver der også netop nu arbejdet på en ny lov, der skal sikre patienterne i fremtiden. Men hvad så med alle de patienter, der allerede har fået frakendt deres erstatninger?

Vi ser nu med Højesterets dom, at patienterne faktisk kan få deres erstatningsbeløb tilbage, og det er meget, meget positivt. Men det er langt fra alle patienter, der har overskud til at slæbe regionerne for retten. Vi mener derfor, at regionerne selvfølgelig må tage konsekvensen af dommen og sikre, at alle patienter får deres erstatninger tilbage, understreger Camilla Hersom.

► Læs Også: God aftale om patienterstatning – men finansieringen halter

Patienterne i svær situation

Nogle patienter er i så uheldig en situation, at de først har fået tilkendt erstatning, har brugt denne og først derefter fået frataget erstatningen igen.

Det betyder, at vi har nogle patienter, der ikke blot har lidt skade på grund af dårlig behandling, men nu også kæmper med at betale deres erstatning tilbage til regionerne med løbende afdrag. De har måske brugt pengene på at bygge deres hus om, så det passer til deres nye situation eller lignende, og så straffer sundhedsvæsenet dem lige en ekstra gang. De skal have deres penge tilbage, siger Camilla Hersom.

Danske Patienter beder regionerne om at se på sagen straks og få betalt pengene tilbage til patienterne.

► Læs også: Behov for bedre regler om patienterstatning

Hvor søger man erstatning?

none

Patienter, der ønsker at søge erstatning, fordi de har været udsat for alvorlige fejl i sundhedsvæsenet, skal henvende sig til Patienterstatningen.

Læs mere her.

Klager over fejl

none

Hvis du vil klage over fejl i sundhedsvæsenet – for eksempel hvis du gerne vil møde de ansatte for at få en forklaring eller forhindre at lignende sker for andre patienter, skal du henvende dig til Styrelsen for Patientsikkerhed.

Læs mere her.