Regioner, nu skal I give patienterne deres erstatninger tilbage
Højesteret har dømt regionerne til at betale de erstatninger, som to patienter først fik tildelt og senere frataget, tilbage til patienterne. Men nu bør regionerne tilbagebetale alle erstatninger.
En sejr for patienterne. I hvert fald for de to patienter, der nu har fået rettens ord for, at regionerne ikke kan fratage dem deres erstatninger for dårlig behandling i sundhedsvæsenet.
Det har været et problem længe, at regionerne anker sager, hvor patienter har fået tilkendt erstatning, fordi de har lidt skade på grund af alvorlige fejl i sundhedsvæsenet.
► Læs også: Urimeligt: Patienter skal ikke tilbagebetale erstatning
I Danske Patienter har vi hele tiden ment, at det ikke gav mening, at regionerne kunne anke, når de allerede har repræsentanter siddende i Patienterstatningens bestyrelse – og dermed er med til at beslutte praksis for, hvornår patienter har ret til erstatning i første omgang.
Derfor bliver der også netop nu arbejdet på en ny lov, der skal sikre patienterne i fremtiden. Men hvad så med alle de patienter, der allerede har fået frakendt deres erstatninger?
► Læs Også: God aftale om patienterstatning – men finansieringen halter
Patienterne i svær situation
Nogle patienter er i så uheldig en situation, at de først har fået tilkendt erstatning, har brugt denne og først derefter fået frataget erstatningen igen.
Danske Patienter beder regionerne om at se på sagen straks og få betalt pengene tilbage til patienterne.
Hvor søger man erstatning?
Patienter, der ønsker at søge erstatning, fordi de har været udsat for alvorlige fejl i sundhedsvæsenet, skal henvende sig til Patienterstatningen.
Klager over fejl
Hvis du vil klage over fejl i sundhedsvæsenet – for eksempel hvis du gerne vil møde de ansatte for at få en forklaring eller forhindre at lignende sker for andre patienter, skal du henvende dig til Styrelsen for Patientsikkerhed.