Skoleledere efterspørger løsninger på langtidsfravær

Nyhed

Elever med langtidsfravær er en stigende udfordring for københavnske skoleledere. De mangler redskaber til at hjælpe eleverne tilbage i klassen, og inviterede derfor Skole for mig til temamøde.

Arbejdet som skoleleder er ikke altid let. Især ikke i de tilfælde, hvor man på én og samme tid skal tilgodese lærerpersonalet, forældrene, eleverne – og budgettet. Det gælder for eksempel i sager, hvor elever ikke kommer i skole i lang tid på grund af sygdom eller skolevægring.

Det tærer først og fremmest på forældrene og eleven, men for skolelederen og elevens lærere er det også en stor – og stigende – udfordring. For at få hjælp til, hvordan skolerne kan håndtere langtidsfravær havde Københavns Kommunes børne- og ungeforvaltning inviteret Skole for mig til temamøde.

Her fik skoleledelser fra i alt 14 skoler præsenteret de redskaber, som Skole for mig har udviklet til skolerne. Det er blandt andet redskaber, som skal sikre, at sygdomsramte elever bevarer tilknytningen til klassen under fravær.

Tilknytning til klassen er ekstremt vigtigt, hvis fraværet ikke skal udvikle sig til egentlig skolevægring. Det er også med til at sikre, at eleven kommer hurtigere – og bedre – tilbage i klassens fællesskab igen, siger vicedirektør Annette Wandel fra Danske Patienter, som står bag Skole for mig.

Redskaberne fra Skole for mig er udviklet af børn, som selv har en kronisk eller langvarig sygdom, der har medført fravær – blandt andet angst, OCD, gigt og hjertefejl. Det er for eksempel kontaktredskabet ”Hvem har bolden”, et dialogark til særlig aftaler og en temadag, som skal give klassen en større forståelse for, hvordan det er at have en sygdom, så man forebygger mistrivsel og fravær.

Økonomien er en udfordring

Selvom langtidsfravær kan forebygges og forkortes, så oplever skolelederne dog, at økonomien er en stor udfordring.

Ifølge loven skal skolen iværksætte sygeundervisning efter 15 dages fravær, hvor en lærer skal undervise eleven i hjemmet – men det er en udgift, som kan være svær at finde plads til i budgettet.

Hvis vi for eksempel har fem elever på skolen, som har langtidsfravær, så har vi ikke råd til at give dem alle enkeltmandsundervisning. Vi vil gerne – men vi kan simpelthen ikke, fortalte en skoleleder på mødet, og efterlyste fælles løsninger på tværs af skolerne i kommunen.

Det er også en økonomisk udfordring, at skolen har ansvaret for, at eleverne får deres medicin i skoletiden. Den enkelte lærer kan nemlig ikke pålægges at give medicin, og så må skolelederen finde en anden løsning – for eksempel ved at ansætte en ressourceperson til opgaven.

Hvad har børn med sygdom ret til i skolen?

none

Vi har samlet den vigtigste lovgivning på området – for eksempel i forhold til sygeundervisning, medicin, eksamen og hjælpemidler.

Læs mere her.

Redskaber til skoler

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Få hjælp til at håndtere de udfordringer, som elever med sygdom kan opleve i skoletiden.

Vi har udviklet redskaber, som lærere kan bruge i samarbejde med den enkelte elev og klasseøvelser.

Find dem her.