Skype hjælper syge elever tilbage på skolebænken

Nyhed
none

Mange børn med langvarigt fravær kunne hjælpes, hvis skolerne bliver bedre til at bruge digital teknologi til at holde kontakten. Usikkerhed og mangel på struktur udgør en stopklods, viser en undersøgelse blandt skoleledere.

Skype, Dropbox, Facetime, Facebook, Snapchat, Instagram. Der findes mange muligheder for at holde kontakten digitalt med skoleelever, der er fraværende på grund af kronisk eller langvarig sygdom.

Men spørger man skolelederne, lykkes skolerne ikke ofte nok med at holde den digitale kontakt. Det viser en interviewundersøgelse, som Danske Patienter har foretaget i regi af projektet Skole for mig. Det kan have konsekvenser for børnene på både kort og lang sigt, at mulighederne for digital kontakt ikke bliver udnyttet godt nok.

Børnene vil gerne kunne falde ind i fællesskabet igen og kunne følge med, når de vender tilbage. Teknologi kan være afgørende for, at det faktisk lykkes, siger Annette Wandel, vicedirektør i Danske Patienter, der står bag undersøgelsen blandt skoleledere.
none

Både det faglige og sociale kan få et løft, hvis skolerne er klar til at bruge de sociale medier og de teknologiske muligheder, når deres elever bliver ramt af langvarigt fravær på grund af sygdom.

Blandede tilgange og ønske om struktur

Ifølge undersøgelsen har skolelederne meget blandede oplevelser med at skabe digital kontakt. Nogle har gode resultater med at lægge al undervisningsmaterialet online og lave feedback på hjemmeopgaver. En enkelt skoleleder fortæller i undersøgelsen om en decideret succeshistorie med en elev, hvis tilbagevenden til klassen var smertefri netop på grund af digital kontakt.

Men ellers berettes der om svigtende held med brug af videosamtaler og lignende forsøg på at holde kontakten til klassen i live. Indsatsen halter især, når det handler om, at eleven skal kunne følge direkte med i undervisningen og gruppearbejde.

Skolerne har ikke en fælles linje for digital kontakt, viser undersøgelsen. Derfor efterspørger skolelederne hjælp til at få struktur på de digitale løsninger. De vil gerne have support og en guide til, hvad de trin for trin kan gøre for at holde kontakten til sygdomsramte elever.

Det er klart, at skoleledere og lærere tøver med at kaste sig ud i det, hvis hver af dem tror, at de skal opfinde den dybe tallerken. Heldigvis findes der gode kilder til, hvad de kan gøre for at løfte opgaven med succes, siger Annette Wandel.
Sådan kan skoler bruge digital kontakt

Danske Patienter har i regi af projektet Skole for mig samlet en guide, der viser hvordan man kan sikre, at elever, der er fraværende på grund af sygdom, stadig kan følge med.

Guiden samler den vigtigste viden på området og indeholder både løsninger, der retter sig mod det faglige og det sociale aspekt.

Du finder guide her.

Brug teknologi ved langvarigt fravær

Her er nogle tips til, hvordan skoler kan bruge teknologi ved fravær:

  • Dropbox er et alternativ til at dele filer med hinanden – asynkront af tid og sted.


  • Google Drive indeholder tekstbehandling, regneark og præsentationer, som man kender det fra Word, Excel og Powerpoint. Fordelen er, at Google Drive fungerer online – og ens filer er dermed ikke specifikt gemt på én computer. 
  • Skype er et gratis værktøj til videoopkald. Ved denne løsning følger en sygefraværende elev undervisningen på afstand via video med lyd. Videoopkald er generelt en god måde at inddrage syge elever på – de føler i højere grad, at de er "med" i klassen.
  • Ved sociale medier som Snapchat og Messenger kan eleverne vise den fraværende elev, at han eller hun er savnet i klassen. 

Læs mere her.