Smerter påvirker børns trivsel og læring i skolen
Børn med kroniske og langvarige sygdomme har ofte smerter i skoletiden. Smerterne påvirker børnenes evne til at koncentrere sig og være engagerede i skolen – både fagligt og socialt.
Mange børn med kroniske og langvarige sygdomme oplever både akutte og langvarige smerter. Smerterne tærer på børnenes kræfter og energi og gør det svært for børnene at deltage i faglige og sociale aktiviteter i skolen.
Smerterne påvirker børnenes evne til at være fokuserede, nærværende, lagre informationer, indlære og til at indgå i sociale relationer.
At lære at leve med smerter
Børn med kronisk eller langvarig sygdom skal ofte lære at leve med smerter. Det indebærer, at de skal lære at prioritere, hvor de skal bruge deres kræfter, og lære at kende deres egne grænser.
Støtte til at finde egne grænser
Børnene har brug for støtte fra de voksne omkring dem, så de kan lære at mestre deres smerter. Smerterne er individuelle fra barn til barn og påvirker både barnet i skoletiden og uden for skoletiden. Derfor er det vigtigt, at der er en dialog mellem lærer, elev og forældre for at få en forståelse af, hvordan de forskellige dele af barnets hverdag påvirker hinanden.
Gode råd og redskaber
Skole for mig har udgivet en publikation om smerter, der bygger på forskningslitteratur, erfaringer fra børnepaneler, hvor skolebørn er mødt op for at diskutere deres udfordringer med medarbejdere i Skole for mig. Desuden bygger publikationen på interview med 27 skolebørn og 13 forældre.
Publikationen giver lærere et indblik i børnenes opfattelser af smerter og har givet anledning til udarbejdelse af en række tips , som lærerne kan bruge til at gøre hverdagen nemmere for de smerteplagede børn.
I løbet af foråret 2016 vil Skole for mig afprøve redskaber, der kan hjælpe børnene, på 20 skoler i Danmark. Redskaberne vil løbende blive tilpasset, hvis skolerne oplever, at det er nødvendigt.
Kontakt
Tema om smerter
Læs mere om børnenes udfordringer med smerter i skoletiden og find ud af, hvordan man som lærer kan håndtere situationen.