Sundhedsaftalen er varm luft

Pressemeddelelse
none

Selv om Sundhedsaftalen på få isolerede områder præsenterer gode initiativer, er den både uambitiøs og skuffende i relation til de meget vigtige emner: Udredning, kvalitet og sammenhæng.

Selv om Sundhedsaftalen på få isolerede områder præsenterer gode initiativer, er den både uambitiøs og skuffende i relation til de meget vigtige emner: Udredning, kvalitet og sammenhæng.

Så skete det – forhandlingerne om sundhedsaftalen kom til en ende og en aftale kom i hus. Men aftalen er både skuffende og uambitiøs på en række helt centrale områder.

På helt isolerede områder er der rigtig gode initiativer – det handler om hjerneskadeområdet, om kræft og psykiatri, og så er det godt med et par ekstra milliarder i budgettet. Men når det kommer til udredning, sikring af sammenhæng og kvalitet i sundhedsvæsenet er aftalen ikke konkret nok, og det er bekymrende, siger formand Lars Engberg, Danske Patienter.

Som organisation for 830.000 patienter i Danmark ved Danske Patienter, at netop sammenhængsproblematikken, hurtig udredning og en indsats for at sikre øget kvalitet i sundhedsvæsenet er meget vigtige emner for danskerne. Men sundhedsaftalen mangler konkrete initiativer i forhold her til.

For det første...

...medfører aftalen ikke en behandlings- og diagnosegaranti – om end politikerne på Christiansborg forsøger at italesætte det som sådan. Nærlæser man aftalen står der blot, at det er et mål at få udredt alvorligt syge patienter på 30 dage. Ikke en garanti – men blot en målsætning. Man har før forsøgt sig med målsætninger på området – historien viser dog, at de ikke holder. Der er derfor brug for reelle garantier, hvis aftalen skal tages seriøst. Desuden er en udredning på 30 dage ikke tilstrækkelig for alle patientgrupper. Nogle patienter har brug for hurtigere udredning.

Ministeren havde stillet os en diagnose- og udredningsgaranti i udsigt - en garanti, der giver patienterne rettighede. Derfor er vi skuffede over resultatet af forhandlingerne, lyder det fra Lars Engberg.

For det andet...

...lyder det i aftalen, at vi skal have et sammenhængende sundhedsvæsen med patienten i centrum – men der er ingen konkrete forslag til, hvordan man ønsker at sikre dette.

Vi troede på en aftale omkring forløbskoordinatorer – at man endelig ville indføre koordinatorer, der følger og guider den enkelte patient gennem det samlede behandlingsforløb. I stedet fik vi varm luft, siger Lars Engberg.

For det tredje...

...mener Danske Patienter, at kvalitet er noget man skal skabe ved handling – ikke blot følge. Der er altså brug for forpligtende mål i forhold til kvalitet i sundhedsvæsenet.

Aftalen løser samlet set ikke de store udfordringer relateret til rettigheder, sammenhæng og kvalitet, som vi ser i sundhedsvæsenet. Derfor opfordrer jeg til, at man konkretiserer indsatsen på disse områder i forbindelse med de igangværende økonomiforhandlinger med regionerne, understreger Lars Engberg.