Sygdom påvirker børns identitet

Nyhed

Når man som barn får stillet en diagnose, får sygdommen stor betydning for den måde, barnet opfatter sig selv på. For nogle betyder sygdommen, at de må se sig selv på helt nye måder.

Hvert sjette barn i folkeskolen diagnosticeres med en sygdom. Og for de børn får sygdommen betydning for, hvordan de forstår og oplever sig selv. Det viser en gennemgang af den eksisterende forskning om børns skoleliv med sygdom, som Skole for mig har lavet.

Litteraturen viser, at sygdom blandt andet påvirker børnenes identitetsudvikling, fordi den rammer dem på et tidspunkt i deres liv, hvor de er i fuld gang med at finde ud af, hvem de er.


Ensomhed og eksklusion

Leg, lektier og lærere - og ikke mindst éns venner. Det er nogle af de mange ting, der i skoletiden påvirker, hvordan børn skaber deres følelse af identitet. Egentlig behøver en sygdom ikke betyde, at børn oplever deres liv som fyldt med tab og tragedie. Problemet opstår, når børnene som følge af deres sygdom ikke kan deltage i de samme ting som deres jævnaldrende, da det får dem til at føle sig anderledes og udenfor.

Oplevelsen af sig selv som anderledes er især problematisk, fordi den kan føre til en følelse af ensomhed og eksklusion. Derfor er det også afgørende for børnene, at de får mulighed for at se sig selv – og blive set –som normale.


Åbenhed er ikke altid løsningen

For langt de fleste børn er det vigtigt, at andre forstår dem og deres sygdom. For det giver børnene en mulighed for at påvirke andres opfattelse af dem, hvilket også hjælper børnene, når de skal finde deres ståsted i verden. 

Det er dog ikke alle børn, der oplever, at det hjælper at være åben omkring deres sygdom i skolen. Tværtimod oplever nogle børn, at det stigmatiserer dem eller fører til mobning.


Se den samlede litteraturgennemgang her.

FAKTA

Viden om syge børns udvikling af identitet stammer fra udgivelsen af at nyt litteraturreview fra Skole for mig.

I udgivelsen har Skole for mig gennemgået den forskningslitteratur, der handler om sygdommes konsekvenser for børnenes skoleliv. Se reviewet her.