Syge børn bliver glemt

Nyhed
none

Skole for mig er med i denne måneds fagblad for friskoler. Artiklen handler om, at der for alvor er behov for større fokus på børn med kroniske sygdomme, hvis ikke de skal tabes i uddannelsessystemet.

Børn med kronisk eller langvarig sygdom bliver fagligt og socialt isolerede. 58 procent af dem har svært ved at følge med i skolen, 53 procent har svært ved at sove om natten, og 30 procent har haft selvmordstanker. Det viser en omsorgsmåling, som Egmont Fonden står bag.

Der er derfor et enormt behov for at sætte fokus på, hvordan man kan gøre skolelivet nemmere for børn med kronisk eller langvarig sygdom, hvis ikke de skal falde ud af uddannelsessystemet. Netop dette sætter en række artikler i Friskolerne fokus på - og en af dem handler om Skole for mig .

For mens der har været masser af opmærksomhed og initiativer, der skulle forbedre skolelivet for børn med adfærdsproblemer, er de kronisk syge børn blevet glemt.

Man har ladet stå til

Projektleder for Skole for mig, Charlotte Bredahl Jacobsen, udtaler blandt andet i bladet:

I løbet af de seneste 15 år er man begyndt at lade stå til. Skolepsykologer og sundhedsplejersker har fået en anden rolle, hvor psykologerne i højere grad er blevet rådgivere for lærerne, og sundhedsplejerskerne arbejder mere med screening og forebyggelse. De kroniske syge er faldet i baggrunden, og i inklusionsdagsordenen er man startet et andet sted, først og fremmest med børn med adfærdsproblemer, siger projektleder Charlotte Bredahl Jacobsen til Friskolerne

På Ungdomsmedicinsk Videnscenter på Rigshospitalet er man begyndt at kortlægge, hvordan sygdom påvirker børnenes sociale og mentale trivsel. Og her er man blandt andet blevet overrasket over, hvor mange af børnene, der falder ud af skole- og uddannelsessystemet.

Skole for mig har tidligere påpeget, at mange af børnene ikke får den sygeundervisning, som de ifølge skoleloven har krav, hvis de er meget væk. Projektleder Charlotte Bredahl Jacobsen ser gerne lovgivningen strammet. I Belgien udløser 15 dages fravær for eksempel automatisk et fast antal ekstratimer.

Det gør, at der ikke er noget at diskutere. En tilsvarende ordning i Danmark ville være en enorm forbedring, og vi ville blive fri for de kampe, vi ser mellem skoler og forældre om, hvor meget undervisning der skal gives, siger Charlotte Bredahl Jacobsen


Lærerne har behov for viden og redskaber

Men en bedre lovgivning kan ikke løse problemet alene. På baggrund af en masse interviews er Skole for mig også blevet opmærksomme på, at lærerne har brug for viden og værktøjer til at støtte de syge børn.

Falder eleverne fagligt ud, er der en række støttesystemer med PPR og pædagogiske vejledere. Men når lærere møder børn med sygdom, klarer lærerne som regel det hele selv. For nogle er det en stor belastning, andre ser det som en naturlig del af virket, men fælles for dem er, at de savner viden om, hvad de skal gøre, siger Charlotte Bredahl Jacibsen