Syge børn kæmper med træthed i skolen

Nyhed

Træthed hænger ofte som en tung sky over skoledagen, når man har en kronisk sygdom. Men med hjælp fra lærere og pædagoger kan børnene bedre håndtere trætheden og prioritere deres energi.

Når børn har en kronisk eller langvarig sygdom, tager sygdommen og behandlingen noget af deres energi. Børnene bliver hurtigere trætte og har brug for mere hvile og flere pauser i løbet af dagen – og det går ud over deres skolegang.

Det ved 15-årige Julie alt om. Som mange andre børn med kronisk sygdom skal hun hele tiden prioritere, hvornår og hvor meget energi hun kan bruge, så hun kan få mest muligt ud af skoledagen.

Hvis jeg kommer tilbage i skole efter en lang dag, og så bliver drænet endnu mere, så er jeg bare endnu mere low på energi og kræfter. Og så vil jeg hellere bare lige lade op den ene dag og så klare resten af ugen. Så det er sådan at finde en balance, fortæller Julie på 15 år.

Skolens voksne er vigtige

Men det kan være svært for et barn med en kronisk eller langvarig sygdom at finde den balance, som Julie taler om, og dermed håndtere den træthed, der følger med sygdommen. Her spiller skolens voksne en vigtig rolle.

Det betyder meget, at skolens voksne møder børnene med tillid og fleksibilitet, når de siger fra. Det gør det lettere for børn med sygdom at lære at lytte til deres krop, passe på deres sygdom og prioritere deres energi. Når de kan det, kan de få en god skolegang, hvor de kan deltage i både undervisning og frikvarter – og dermed udvikle sig både fagligt og socialt.

For at hjælpe lærere og pædagoger på vej, har Skole for mig lavet en publikation om træthed, der giver et indblik i børnenes behov og udfordringer – og gode råd til, hvad man kan gøre som lærer eller pædagog. Publikationen bygger på forskningslitteratur og erfaringer fra børn med sygdom gennem børnepaneler og interviews. Med til publikationen hører også et redskab, som skal give klassen et fælles sprog om træthed.

Redskab skal give klassen et fælles sprog om træthed

Når børn lever en hverdag præget af sygdom og træthed, reagerer de følelsesmæssigt. Reaktionen kommer ofte forskudt, og det kan føre til konflikter med klassekammeraterne. Det kan være svært for børnene at forstå sammenhængen mellem deres følelsesmæssige reaktioner, deres sygdom og træthed.

Lærke på 10 år fortæller her om en typisk situation, som børn med sygdom og træthed kan opleve i skolen:

Jeg blev rimelig sur om morgenen, fordi jeg ikke havde fået min søvn, og jeg blev sur på mine venner. Jeg kunne nærmest ikke koncentrere mig. Og så bagefter kunne jeg ikke rigtig forstå hvorfor, siger Lærke på 10 år.

Skole for mig er derfor, sammen med børn med sygdom, i gang med at udvikle et redskab, der kan bruges til at snakke om træthed i klassen. Øvelsen består af tre piktogrammer i form af batterier, der illustrerer:

  • Hvordan man reagerer, når man er ramt af træthed
  • Hvor meget energi man har i løbet af en dag
  • Hvordan man får ny energi

Alle i klassen laver øvelsen, og den efterfølgende dialog om træthed og energi giver børnene en forståelse for, hvordan træthed kan påvirke børns hverdag. Redskabet er i øjeblikket ved at blive testet og justeret, ud fra den feedback Skole for mig har fået fra lærere og pædagoger i fokusgrupper.

Når øvelsen er færdigudviklet, vil den være at finde her.

Læs alt om træthed

none

Hvad har børnene brug for? Hvordan griber du sagen an? Det kan du læse mere om i dette univers. Du finder også en tjekliste, som kan bruges af lærere og pædagoger, når de har en elev, der er udfordret af træthed på grund af sygdom.

Tema om træthed

Skole for mig har lavet et tema om træthed. Det fortæller om børnenes oplevelser, og hvad man som voksen kan gøre, for at støtte.

Download temaet ved at klikke på billedet her under: