Udspil fra KL og minister kan gøre positiv forskel for elever med sygdom

Pressemeddelelse
none

Skoleledere skal have større fokus på elevernes trivsel i folkeskolen. Det fremgår af nyt udspil fra KL og undervisningsministeren. Det kan blive redningen for elever med kronisk sygdom.

Regeringen og KL vil give skolelederne et kompetenceløft med en ny skræddersyet uddannelse. Den skal blandt andet øge ledernes kendskab til elevernes trivsel og læring. Vigtigt, mener Danske Patienter, der håber, at uddannelsen også vil gøre skolelederne klar over lovens krav til håndtering af børn med sygdom.

I gennemsnit sidder der tre-fire elever med en kronisk eller langvarig sygdom i hver klasse. Og vi ved fra undersøgelser, at de ikke får den støtte, som de har krav på ifølge loven. Derfor er det helt oplagt, at håndteringen af børn med sygdom bliver et emne i det nye uddannelsesforløb, understreger Morten Freil, direktør i Danske Patienter.

Ganget op på en hel skole med tre spor er det over 100 syge elever, som en enkelt skoleleder har det overordnede ansvar for.

Det er et kæmpe ansvar. Og det kræver særlige kompetencer. Vi ved, at lærere efterspørger retningslinjer i hverdagen, så det bliver klart for dem, hvilket ansvar de har over for det enkelte barn, og hvad de skal stille op i svære situationer – for eksempel når et barn skal have sin medicin, og her har skolelederne en central rolle, siger Morten Freil og understreger, at Danske Patienter meget gerne bidrager med den store viden, organisationen har om behovene hos børn med sygdom.

Positivt med fokus på trivsel og læring

Danske Patienter har siden 2014 arbejdet med projektet Skole for mig, som indsamler viden om syge børns udfordringer og bidrager med løsninger, der kan gøre deres skoleliv nemmere.

Projektet, der er finansieret af Egmont Fonden, blev iværksat, fordi patientforeningerne under Danske Patienter oplever, at børn med kronisk og langvarig sygdom er et overset problem i folkeskolen.

Derfor er vi glade for, at KL nu for alvor sætter fokus på elevers trivsel og læring. Og vi glæder os til den videre dialog med KL, så de gode initiativer også kommer til at gøre en positiv forskel for børn med sygdom, slutter Morten Freil.

Børn med sygdom må kigge langt efter sygeundervisning

none

Børn med kronisk sygdom har ret til sygeundervisning, når de har været fraværende i sammenlagt 15 dage. Men stort set ingen børn får tilbuddet – og de få der gør, får det alt for sent, viser en ny rundspørge fra Danske Patienter.

Se rundspørgen her.

Skoleledere mangler viden til at håndtere udfordringerne

Undersøgelse fra Danske Patienter viser, at skolelederne ønsker at have fokus på elever med sygdom – men de mangler viden: Juridisk viden, viden om medicinhåndtering, viden om sygdommene – særligt psykiske sygdomme – samt kendskab til, hvor de kan finde viden.

Se undersøgelsen her.