Dilemmaøvelse: Paneldiskussion

Denne øvelse, som egner sig til udskolingen, kan sætte gang i refleksioner over de dilemmaer, som børn med sygdom møder i skolen.

Mange børn med sygdom befinder sig dagligt i dilemmaer. Og med denne øvelse kan eleverne få et indblik i – og forhåbentlig en forståelse af – hvordan det er. Det kræver minimum en dobbeltlektion at gennemføre øvelsen.

Start med at læse et eller flere dilemmaer op for klassen. Undervejs skal de tænke over, hvad deres svar til brevskriveren ville være.

Eksempler på dilemmaer

En kammerat i min klasse har fået særlige rettigheder på skolen, fordi hun har en sygdom. Jeg – og mange andre i klassen – er i tvivl om, hvorvidt hun (mis)bruger sin diagnose, så der bliver taget særligt hensyn til hende. For eksempel er hun tit inde i alle frikvarterer, hun bliver fritaget for idrætsundervisningen og hun møder senere, fordi hun er ”træt”. Jeg også tit træt, og jeg har altså ikke lov til at møde senere af den grund! Og hun virker frisk nok, når hun så ankommer med make-up ved 10 tiden. Er det rimeligt, at hun har lov til ting vi andre ikke må, bare fordi hun har astma?
Jeg er en dreng i 7. klasse, som har et spørgsmål. Jeg har været væk fra skolen i meget lang tid, fordi jeg fik kræft og skulle indlægges. I al den tid har min lærer slet ikke kontaktet mig, og jeg har kun haft besøg af en god ven fra min parallelklasse. Jeg er nu rask nok til at begynde i skolen igen, og mine forældre siger hele tiden, at nu skal jeg i gang. Men jeg synes det er meget svært, og får helt ondt i maven ved tanken om at skulle møde de andre igen. Det er som om, jeg slet ikke er en del af klassen mere. Har I en idé til, hvad jeg kan gøre?
Jeg har glædet mig rigtig meget til lejrturen her i 8. klasse, men nu viser det sig, at vi skal cykle rundt på Bornholm, og fordi jeg har en hjertefejl, kan jeg ikke cykle så langt. De andre i klassen glæder sig til turen, men jeg er virkelig ked af, at der slet ikke tages hensyn til mig, for den tur udelukker mig fra at være med. Hvad kan jeg gøre?

Sådan gør I

Eleverne skal deles ind i grupper på fire eller fem. Hver gruppe har 10 minutter til at formulere et kort brev, der er skrevet som om de personligt står i et aktuelt dilemma, hvor sygdom og skolegang er omdrejningspunktet.

Imens eleverne skriver breve, kan du indrette et ”sceneområde” et sted i klassen. Her skal grupperne skiftes til at sidde i panel og diskutere de dilemmaer, der er formuleret i brevene.

Grupperne skal bytte breve med hinanden, og hver gruppe skal udpege en panelordstyrer – eventuelt med lærerhjælp. Panelordstyrerens rolle er at læse brevet op og stille spørgsmål, der får hele panelet involveret. Samtidig skal ordstyreren sikre, at dilemmaet bliver foldet ud.

Panelet diskuterer foran klassen, mens klassens øvrige elever er aktivt lyttende. Hver gruppe har cirka 15 minutter i panelet, hvorefter en ny gruppe skal på scenen. Når alle grupper har været på scenen, er det vigtigt, at der bliver rundet af efter debatten, så alle er okay med, hvad der er blevet sagt.

Hvad er et dilemma?

undrer_sig.jpg

Et dilemma er en situation, hvor valget mellem to alternative muligheder er vanskeligt – uanset hvilket valg, man træffer, vil der være negative konsekvenser. For at træffe et valg kræver det, at man vurderer fordele og ulemper ved flere tænkelige scenarier og i sidste ende tager stilling til opfattelser og egne værdier.

Sådan foregår en paneldiskussion

Brug Mads & Monopolet som inspiration, hvis klassen ikke allerede kender til konceptet. Afspil for eksempel denne episode på YouTube, hvor panelet diskuterer velfærdssamfundet.

Videoer: Syge børn fortæller

video.jpg

Vi har samlet en række gode videoer, hvor børn fortæller om deres hverdag med sygdom. Afspil dem for klassen og tag en dialog om udfordringerne og hvilke hensyn, der er nødvendige.

Find dem her.