Afdækning af brugerperspektivet

Ved at undersøge patienters og pårørendes oplevelser og erfaringer med sundhedsvæsenet, får man en viden, der kan indgå i projekter og organisationsudvikling.

Det er centralt at undersøge og forstå brugernes perspektiver og erfaringer med at være syge eller bruge sundhedsvæsnet for at kunne arbejde med brugerinddragelse i kvalitets- og udviklingsprojekter.

Man skal indhente brugernes perspektiver og erfaringer, fordi det giver en større og mere nuanceret forståelse for brugerne og de rammer, vilkår og processer, de møder i sundhedsvæsnet. Den viden skal danne baggrund for bedre brugercentrede løsninger i sundhedsvæsnet.

Hvordan afdækker man brugerperspektivet?

Hvilke brugerperspektiver man vil afdække, og metoden man benytter, afhænger af, hvad formålet er, og hvad afdækningen skal bruges til. Brugernes perspektiver og erfaringer kan for eksempel handle om at være syg og livet med en eller flere sygdomme. Eller det kan handle om mødet med og brugen af sundhedsvæsenet.

Man kan afdække og forstå brugernes perspektiver og erfaringer ved hjælp af flere forskellige metoder. Nogle af de metoder, som ViBIS ofte arbejder med er:

  • DelphieProces, fysisk og online, til forståelse og prioritering
  • Feedbackmøde
  • Tegne patient/brugerforløb for at visualisere og forstå hvad brugerne kommer igennem i deres forløb
  • Interviews, individuelt og fokusgrupper, for at forstå brugerne
  • Litteraturafdækninger af forskningslitteratur og evalueringer for at kende andre undersøgelser af brugergruppen
  • Workshops med brugere og eventuelt medarbejdere, eksempelvis Vælg Klogt-metoden
  • Brugerpaneler med brugere.

Hver metode har sine fordele og ulemper, men alle har fokus på at opnå en større forståelse for brugernes perspektiver og erfaringer.

Find en samling af ViBIS' metodiske tilgange her

Hvem skal deltage i afdækningen?

I afdækningen skal man gøre sig klart, hvad man gerne vil undersøge, og hvem målgruppen er. Derefter skal metoden tilpasses, så den stemmer overens med både formål og de specifikke brugere.

Man skal i forlængelse heraf også forholde sig til, hvilke brugere man ikke får med i afdækningen ved brug af den valgte metod. De brugeres perspektiver og bidrag kan være vigtige at få indsigt i gennem en anden metode.

Hvornår er afdækningen inddragelse?

At afdække brugernes perspektiv og erfaringer er vigtigt for at forstå brugerne og skabe et fundament for udvikling, men det er ikke inddragelse i sig selv.

Man kan tale om egentlig inddragelse, når den afdækkede viden indgår i organisationsudviklingen eller projektet. Det vil sige, at den afdækkede viden om brugerne bliver anvendt i det videre projekt eller i organisationen i overensstemmelse med ViBIS' kriterier.

Det kan være, at projektet eller organisationen selv sikrer og dokumenterer, at den afdækkede viden fra brugerne bæres ind i arbejdet, eller at det kombineres med samarbejde med brugerrepræsentanter i udviklingsfora, arbejdsgrupper eller styregrupper.

Sådan arbejder ViBIS med afdækning af brugerperspektiver

I ViBIS arbejder vi med afdækning af brugernes perspektiver på mange måder.

Dels understøtter vi udviklingsprocesser i sundhedsvæsenet via de beskrevne metoder, for eksempel ved at tegne patientforløb eller deltage i feedbackmøder, brugerpaneler og lignende. Og dels understøtter vi via undervisning, så medarbejdere i sundhedsvæsenet selv kan forestå afdækningerne.