ViBIS har lavet en guide til at udvikle individuelle inddragelsesindsatser i fællesskab med patienter, pårørende og borgere. Guiden indeholder også 18 værktøjer.
I dette katalog kan du blive klogere på, hvordan Videns- og kompetencecenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) definerer og forstår brugerinddragelse i sundhedsvæsenet.
Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren (DSKS) udgiver i dag en ny kvalitetsguide, der skal fungere som et fælles opslagsværk med metoder og værktøjer for kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. ViBIS har været med til at facilitere processen og udviklingen af guiden.
ViBIS og Yngre Læger har gennem flere år samarbejdet om at uddanne yngre læger til at systematisk inddrage patienter i egne behandlingsforløb. Og spørger man de yngre læger, lyder deres vurdering, at de er blevet bedre til at involvere og lytte til deres patienter.
Med denne guide vil ViBIS inspirere til, hvordan man kan måle individuel brugerinddragelse. Den er en indføring i, hvilke overvejelser man skal gøre sig forud for måling af inddragelse, og hvordan man kan gribe sin måling an.
Fem hospitaler fra alle dele af Danmark har sammen med ViBIS arbejdet med at gøre inddragelse af patienter og pårørende til en del af kulturen. Resultatet er blandt andet 12 konkrete anbefalinger til bæredygtig brugerinddragelse.
Et væld af gode projekter var med i opløbet i år, og de er alle kilder til inspiration. Vi peger her på et særligt ambitiøst projekt, der inddrager brugere i analysen af alvorlige UTH i psykiatrien.
Manglende viden gør, at både læger og patienter ikke bringer alternative behandlingsformer på banen. Danske Patienter opfordrer sundhedsministeren til at oprette et videnscenter.
Da COVID-19 kom, stod ViBIS stille for en stund, men vi er tilbage med friske perspektiver på inddragelsesmetoder, som kan bruges under og efter virus. De er relevante som før men også på nye måder.