Elever skal lære om sygdom gennem leg og dilemma-diskussion

Nyhed

Det behøver ikke at være kedeligt at arbejde med temaet ”sygdom” ude på skolerne. Lærere og pædagogiske vejledere roser Skole for migs temadag for at indeholde fysiske lege og paneldebat.

Brugbart, overskueligt – og absolut nødvendigt. Sådan lød det i kor fra seks lærere og pædagogiske vejledere, der deltog i en fokusgruppe sammen med ansatte i Skole for mig. Formålet med fokusgruppen var at få et lærerperspektiv på materialet til den temadag, som Skole for mig er ved at udvikle.

Se billeder fra dagen i bunden af artiklen.

Gennem leg, paneldebat og historieoplæsning skal temadagen gøre skoleelever bevidste om, hvad det vil sige at have en sygdom, som ikke kan kureres.

Hvad kan man – og hvad kan man ikke – når man har en kronisk sygdom? Hvilke dilemmaer kan opstå hos den elev, der er syg? Og hvordan holder man bedst kontakten til en klassekammerat, som er fraværende på grund af sygdom? Det er blandt andet de ting, som eleverne kommer til at arbejde med på temadagen.

Kan forebygge trivselsproblemer for hele klassen

Alle seks deltagere i fokusgruppen påpegede, at der er et stort behov for bevågenhed omkring problemstillinger ved kronisk sygdom hos både klassekammerater, lærere og ledelse. De mener, at temadagen egner sig til at blive implementeret i skolernes årshjul, så man løbende får taget emnet op. Aktiviteterne kan nemlig have en afsmittende effekt på hele klassens trivsel.

Det kan være med til at styrke fællesskabet i klassen – et fællesskab, hvor man husker at passe på hinanden og tager hensyn, mener Kasper Hajslund, der arbejder som pædagogisk vejleder i Tårnby Kommune.

Hans kollega, Betina Vester Foget, er enig. Hun mener, at temadagen kan øge klassens trivsel på en måde, som er med til at forebygge problemer for børn med kronisk sygdom.

Temadagen skal ikke være et redskab, der først hives frem fra skuffen, når man aktuelt har en elev, der er udfordret på grund af sygdom. Skolerne bør arbejde med den løbende, så klassen er klædt på til at håndtere situationen fra start af, siger hun.

Overskuelig at arbejde med

Temadagen er opdelt efter klassetrin og med forskellige aktiviteter i moduler, som lærerne kan vælge til og fra efter behov. Hvis der er emner, som man ønsker at gå yderligere i dybden med, indeholder temadagen også inspiration til, hvor man kan finde mere viden og flere aktiviteter. Det er en fordel ved temadagen, mener deltagerne i fokusgruppen.

Man kan nemt danne sig et overblik over, hvordan man skal gennemføre modulerne, men samtidig er der plads til, at man som lærer kan være kreativ eller tilpasse aktiviteterne, så de passer til den enkelte klasse, siger Trine Oxvig, der også arbejder som pædagogisk vejleder i Tårnby Kommune, og slutter: Med et travlt skema og mange elever med forskellige behov, kan det være uoverskueligt at finde ud af, hvor man skal begynde. Her er temadagen og de øvrige redskaber fra Skole for mig en stor hjælp.

Se billeder fra mødet i fokusgruppen i galleriet her under:

Kontakt

Rikke Skovgaard. Foto: Tea Petersen

Rikke Skovgaard

Kommunikationschef
31 18 93 42

Lærere tester Skole for migs redskaber

Ud over en temadag har Skole for mig også udviklet redskaber, som lærerne kan støtte sig til, når de har en elev med kronisk sygdom.

Læs hvordan det gik, da en anden fokusgruppe skulle teste nogle af redskaberne.

Redskaber og klasseøvelser

Redskab.jpg

Skole for mig har udviklet en række redskaber og klasseøvelser, der kan bruges i samtalen med henholdsvis den enkelte elev og hele klassen.

Find dem her.