Massive udfordringer på landets akutmodtagelser

Kommentar

Trods en mindre fremgang er der fortsat massive problemer på landets akutmodtagelser. Næsten hver tredje patient er ikke tilfreds med deres besøg.

Det kniber med patienttilfredsheden i akutbehandlingen. Det viser Den Landsdækkende Undersøgelse af akutmodtagelser, som er en spørgeskemaundersøgelse gennemført blandt 7.606 patienter, der har været i kontakt med landets akutmodtagelser. Undersøgelsen er netop offentliggjort, og patienternes tilfredshed ligger væsentligt under niveauet fra tilsvarende undersøgelser af oplevelserne hos indlagte og ambulante patienter.

Næsten hver tredje patient i akutmodtagelsen er ikke tilfreds med behandlingen, hvorimod 9 ud 10 indlagte og ambulante patienter typisk tilkendegiver, at de er tilfredse.

Opbakning til personale

Når der alligevel er 69 procent af patienterne i akutmodtagelsen, der svarer, at de er tilfredse, peger det i høj grad på opbakning til personalet. Patienter oplever generelt, at personalet gør, hvad det kan under de vilkår, der arbejdes under på akutmodtagelserne.

Men det er netop vilkårene, der tilsyneladende er det helt store problem. Akutmodtagelserne er pressede, og det har konsekvenser for ventetider og information. Mere end to ud tre oplever ventetider. Og mindre end halvdelen af dem, der oplever ventetider, mener, at ventetiden er acceptabel (37 procent).

Otte ud af 10 bliver ikke tilstrækkeligt informeret om ventetider. Og kun cirka halvdelen af patienterne får dækket deres behov for smertelindring, mens de er i akutmodtagelsen.

De lange ventetider er et stort problem. Når patienter ankommer i akutmodtagelserne, er de oftest utrygge og har smerter. Derfor er det afgørende, at der er kapacitet til at sikre, at patienter kommer hurtigt i behandling, og at personalet hurtigt kan sikre den nødvendige smertedækning, siger direktør Morten Freil fra Danske Patienter.

Inddragelse kan øge tilfredshed

Undersøgelsen peger desuden på, at inddragelse af patienter kan være en væsentlig nøgle til forbedringer.

Blandt andet giver patienterne i akutmodtagelserne udtryk for, at personalet skal lytte mere til deres forventninger og ønsker til undersøgelser og behandlinger. Og at det er vigtigt, at personalet afstemmer forventninger med patienten og sikrer god information og kommunikation i hele behandlingsforløbet.

Vi ved, at inddragelse af patienter er afgørende for at sikre den nødvendige behandling. Noget tyder på, at der ikke er tid til dialogen, og at akutmodtagelserne ikke har opbygget systematiske rammer, der kan sikre, at beslutninger om undersøgelser og behandling træffes i fællesskab mellem patienter og sundhedspersonalet, siger Morten Freil.

Du kan se undersøgelsen af patienternes tilfredshed i akutmodtagelserne her.

Undersøgelsen

Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser gennemføres af Danske Regioner.

Du kan se Danske Regioners vinkling af og udmelding om undersøgelsen her.