Skoler skal blive bedre til at håndtere elever med kronisk sygdom

Pressemeddelelse
none

Det går den forkerte vej med fraværet i folkeskolen, viser nye tal. Elever med kronisk sygdom er en del af forklaringen. Skoler skal styrke håndteringen af elevernes særlige udfordringer.

12 dage. Så meget fravær har de danske skoleelever i gennemsnit i skoleåret 2017/18, viser nye tal fra Undervisningsministeriet. Det er en stigning på én dags fravær siden forrige skoleår. Et højt fravær blandt elever med kronisk og langvarig sygdom er med til at trække statistikken i den forkerte retning, mener Danske Patienter.

Fravær er en særlig udfordring for elever med kronisk sygdom – uanset om de har en fysisk og psykisk diagnose. Det skyldes ikke kun, at de er mere syge, men også, at de trives dårligt, fordi skolerne ikke er gode nok til at håndtere deres udfordringer, siger Camilla Hersom, formand for Danske Patienter.

Fire gange så højt fravær

I gennemsnit har børn med kronisk sygdom 21 fraværsdage i løbet af seks måneder – det er næsten dobbelt så meget fravær som landsgennemsnittet på et helt år, og dermed næsten fire gange så meget, hvis man omregner det til et helt skoleår. Det viser en rundspørge blandt 1300 forældre til børn med sygdom, som Danske Patienter har foretaget.

Der er meget at hente, hvis man sætter ind over for de her elever. Det gælder både i forhold til at tilbyde sygeundervisning, sørge for gode fysiske rammer og skabe et inkluderende miljø i klassen, siger Camilla Hersom.

Sygeundervisning er en del af løsningen

Sygeundervisning er særligt vigtigt, hvis skolerne skal forebygge, at fravær udvikler sig til skolevægring, hvor eleven er væk i måneder eller år, mener Danske Patienter. Kun syv procent af de elever, der er berettiget til sygeundervisning, får det tilbudt, selvom det er et lovkrav efter 15 dages samlet fravær.

Når eleverne kommer fagligt bagud, så går det ud over deres selvværd og i sidste ende deres sociale trivsel. Det gør det endnu sværere for dem at lære, så de trives endnu dårligere, og så er den negative spiral i gang. Omvendt, når den sociale trivsel er god, så kæmper de sig i skole på trods af smerter og træthed, fordi de gerne vil være sammen med klassekammeraterne, siger Camilla Hersom og slutter: Hvis vi én gang for alle sørger for, at skolerne tilbyder den lovpligtige sygeundervisning, så er vi kommet langt.

Syge skolebørn må kigge langt efter sygeundervisning

Børn med kronisk sygdom har ret til sygeundervisning, når de har været fraværende i sammenlagt 15 dage. Men stort set ingen børn får tilbuddet – og de få der gør, får det alt for sent, viser en rundspørge fra Danske Patienter.

Læs mere her.

Manglende sygeundervisning har konsekvenser

Tal fra Undervisningsministeriet viser, at der er to karakterpoints forskel på børn, der har haft mere end 10 dages fravær, sammenlignet med børn, der har et lavt fravær. 

Læs mere her.

Forældre: Vores børn kan ikke bestå folkeskolen

I rundspørge blandt forældre til børn med kronisk sygdom svarer hver fjerde, at de ikke regner med, at deres børn vil klare folkeskolens afgangsprøve. Det er markant flere end blandt den øvrige befolkning, hvor tallet blot er seks procent. 

Læs mere her.