Sygeundervisning gav topkarakterer

Børnenes historier
Michala Andreasen - Privatfoto

Michala Andreasen blev ramt af kræft i syvende klasse. Efter et hårdt sygdomsforløb blev det klart, at hun ikke kunne vende tilbage til skolen. Løsningen blev undervisning i hjemmet.

Store operationer og 14 kemoture på grund af en kræftsygdom gjorde det svært for Michala Andreasen at gå i skole i ottende og niende klasse. Løsningen blev Emma – en lærer, som underviste hende i hjemmet de dage, hvor hun ikke kunne komme i skole.

Vi har det sygeste forhold, siger Michala Andreasen, da hun fortæller om sin lærer Emma og det sygeundervisningsforløb, der netop er blevet afsluttet med topkarakterer til folkeskolens afgangseksamen.

For Michala Andreasen er Emma mere end en lærer, og tiden med hende har budt på både læring, venskab og hjælp til at bygge bro til skolen og holde kontakten med klassekammeraterne.

Det var dog ikke uden vanskeligheder, da Emma først begyndte at besøge Michala Andreasen i hjemmet.

I begyndelsen var det irriterende, for jeg gad da ikke, at der skulle komme en lærer rendende hjemme hos mig. Jeg ville jo meget hellere være ovre i skolen med de andre. Men det kunne jeg jo ikke. Den irritation blev rettet mod Emma, fortæller Michala Andreasen.

Derfor sad hun i begyndelsen mest og surmulede og nægtede at lære noget. Den tid brugte Emma på at fortælle historier fra sit eget liv. Og de dage, hvor Michala Andreasen slet ikke havde lyst til at stå op om morgenen, læste Emma for hende. Også selv om Michala Andreasen lå og sov.

Efterhånden blødte Michala Andreasen op, og i dag er hun glad for, at Emma ikke gav op.

Ude og hjemme

Efter sommerferien mellem syvende og ottende klasse forsøgte Michala Andreasen at gå i skole igen. Men ryggen gjorde ondt, og nogle dage var det umuligt for hende at være i skole. Andre dage kunne hun godt, men kun i et begrænset antal timer. Emma fulgte hende, hvor hun var, og underviste hende i 10-12 timer om ugen.

Hvis jeg var i skolen, underviste hun mig der. Når jeg tog hjem, tog hun med og underviste mig hjemme, fortæller Michala Andreasen.

Skole for mig har ikke mødt andre børn, der har modtaget lignende sygeundervisning. Og mange af de syge børn og unge, Michala Andreasen har lært at kende under sine indlæggelser, har ikke været lige så heldige som hende. Flere af dem skal efter deres sygdomsforløb gå én eller flere klasser om.

Michala Andreasen er meget bevidst omkring, at den undervisning, hun har modtaget, har gjort en stor forskel for hende. Men det er ikke kun hende selv, der har haft glæde af Emma.

Hele klassen har været heldige, for Emma har kunnet hjælpe alle i klassen. Når jeg ikke havde brug for hende, så var hun ekstralærer for hele klassen, og det var rigtig godt, fortæller Michala Andreasen.

Klar til gymnasiet

Michala Andreasen afsluttet niende klasse med flotte karakterer, og hun ved allerede nu, at hun vil fortsætte i gymnasiet.

Det er fantastisk at se, hvor stor en forskel sygeundervisning kan gøre for et barn. Michalas historie bekræfter os i, at sygeundervisning har afgørende betydning for børnene både fagligt og socialt. Vi har brug for, at folkeskolen skaber unge mennesker med mod på at lære mere og udnytte deres potentialer – også efter folkeskolen, siger projektleder Charlotte Bredahl Jacobsen.

Gymnasiet får dog lov at vente et år, for først skal Michala Andreasen på eventyr i USA. Hun har lovet at skrive til Emma, mens hun er væk.

Hun har sagt, at jeg skal skrive til hende, når jeg er i USA. Forholdet går begge veje. Jeg får aldrig sådan et forhold til en lærer igen. For mig er hun ikke bare en lærer – hun er den der kæmpe store hjælp, jeg har fået, siger Michala Andreasen.

Tilbage efter fravær

Det har store konsekvenser for børnene, når de er ofte væk fra skolen. Men det kan også være en udfordring at komme tilbage til klassen igen. 

Skole for mig har lavet en temapublikation om at komme tilbage efter fravær. Hent publikationen ved at klikke på billedet.

tilbage_langvarigt_fravaer_pdf_forside.png

Ret til sygeundervisning

Børn med sygdom har faktisk ret til undervisning i hjemmet, hvis de på grund af deres sygdom ikke kan møde i skolen. Skole for mig har samlet et overblik over syge skolebørns rettigheder.

Se overblikket her.

Sikring af lovpligtig støtte

Danske Patienter har sammen med en række andre organisationer udarbejdet syv anbefalinger, der skal sikre bedre forhold for børn med sygdom i grundskolen. 

Hent anbefalingerne her.

syv_anbefalinger_grafik.jpg