Inddragelse er ikke patientens ansvar

Høringssvar
none

Det er sundhedsvæsenets opgave at understøtte patienten i at få udtrykt sine ønkser og behov, skriver Danske Patienter i et høringssvar til en ny regional inddragelsesstrategi.

Region Syddanmark arbejder i øjeblikket på en strategi for inddragelse af patienter og pårørende i somantikken. Danske Patienter er glade for initiativet, men vil gerne have præciseret, at det ikke alene er patientens ansvar at få udtrykt ønsker og præferencer.

I strategien under afnittet "Ansvar" pålægger man patienten et særligt ansvar for at udtrykke sine ønsker og præferencer, der kan virke misvisende.

For ifølge Danske Patienter ligger den væsentligste udfordring i at realisere patientinddragelse i, at sundhedsvæsenet påtager sig et særligt ansvar for at understøtte, at patienter får mulighed for at udtrykke sine ønsker og præferencer. Det kan for eksempel ske gennem beslutningsstøtteredskaber, fysiske rammer og god information.

Manglende systematik kan skabe øget ulighed

Hvis man lader det være patientens ansvar at udtrykke ønsker og præferencer, risikerer man ifølge Danske Patienter, at inddragelse bliver ulighedsskabende, fordi det kun vil være de ressourcestærke patienter, som vil gøre dette.

Danske Patienter opfordrer desuden også til, at det regionale patientinddragelsesudvalg bliver hørt, inden strategien bliver endeligt vedtaget.

Læs hele høringssvaret her.

ViBIS' definition af inddragelse

none

Hvad er forskellen på patientinddragelse, pårørendeinddragelse og organisatorisk inddragelse? ViBIS har definitioner på de tre forskellige former for inddragelse.

Find dem her.