Lovgivning sætter stopper for succesfuld patientordning

Nyhed
none

Kolding Sygehus har droppet et succesfuldt forsøg, hvor patienter selv har kunne booke tid til røntgen og scanning, fordi det konflikter med sundhedsloven. Nu går Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke ind i sagen.

En forsøgsordningen, hvor patienter siden efteråret 2018 selv har kunne booke tid til røgtgen og scanning er blevet lukket ned, fordi den konflikter med udredningsgarantien på 30 dage, som patienter ifølge sundhedsloven har ret til.

Forsøgsordningen har ellers været en stor succes. Antallet af udeblivelser om ugen til MR-scanninger faldt i forsøgsperioden fra 13 til fire – nu er det tal tilbage på de 13, efter ordnignen er blevet skrottet.

Suspendringen af ordningen har fået medlemmer af sundhedsudvalget i Region Syddanmark op af stolene. De kræver nu, at man undersøger, hvordan ordningen kan fortsætte til gavn for både patienter og sundhedsvæsenet.

Lille gruppe patienter reagerer for langsomt

Forsøgsordningen kommer i konflikt med sundhedsloven, fordi det desværre ikke er alle patienter, der ringer og får bestilt en tid inden for de tre dage, som der bliver opfordret til i det brev, patienterne modtager fra Kolding Sygehus.

En lille gruppe patienter vælger af forskellige årsager ikke at ringe med det samme, og når de først ringer efter tre uger, så har hospitalet i princippet kun en uge til at finde en tid til patienterne, hvis de skal overholde loven, og det har hospitalet desværre ikke mulighed for.

Der bør kigges på ordlyden i lovgivningen

Danske Patienter mener, at det er helt afgørende, at udredningsretten bliver overholdt – men samtidig bør man kigge på ordlyden i lovgivningen, så den ikke bremser gode initiativer, der gavner patienterne. 

Det er en rigtig god idé at sørge for, at mødet med sundhedsvæsenet bliver tilrettelagt efter ens hverdag. Det efterspørger patienterne, og det nedsætter udeblivelser. Men det skal ikke gå ud over lovgivningen. Det er godt for patienten at blive udredt inden for 30 dage, så man kan komme i gang med den rette behandling, udtaler vicedirektør Annette Wandel til DR og fortsætter: 
Det giver mening at kigge på lovgivningen og se, om den er for stram. Modvirker den det, at man kan tilpasse sig patienternes hverdag? Men det må ikke gå på kompromis med, at patienter bliver udredt hurtigt, siger hun.

Kritikken har nu fået Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke til at gå ind i sagen. Han nu mødes med blandt andet Pica Andersen, der er idékvinden bag forsøget og overradiograf på Kolding Sygehus. Sammen skal de snakke om, hvordan problemet kan løses.

Læs mere om sagen på DR's hjemmeside.

Brugerinddragelse kan løse nogle af sundhedsvæsenets udfordringer

Flere ældre med kroniske sygdomme og et økonomisk presset sundhedsvæsen er ikke nogen god kombination. Men måske er brugerinddragelse en del af løsningen?

Erfaringer fra både ind- og udland viser, at man ved at inddrage patienterne og de pårørende kan sikre bedre brug af ressourcer – for eksempel fordi patienterne kan behandle sig selv derhjemme, eller fordi unødige kontroller og behandlinger undgåes.

Læs mere her.

Telemedicin og digitalisering

Digitale løsninger giver mulighed for at inddrage patienterne på en ny måde. Det vigtige er her, at de nye digitale løsninger tager udgangspunkt i den enkeltes behov.

Danske Patienter har lavet en politik på området.

Find den her.