Mange glemmer formålet med PRO-projekter

Blogindlæg

Alt for mange PRO-projekter ender uforløst, fordi sundhedsprofessionelle glemmer at sætte fokus på, hvorfor de vil anvende PRO-data, og hvilket problem det skal løse. Det er synd, for potentialet er stort.

Af projektleder Mette Munch-Petersen fra ViBIS

I disse år igangsættes der rigtig mange projekter og indsatser i det danske sundhedsvæsen, hvor PRO-data skal spille en nøglerolle.

Nogle af projekterne har allerede nu succes og er meningsfulde for både patienter og sundhedsprofessionelle, som eksempelvis de lokalt forankrede Ambuflex-indsatser i Region Midtjylland.

PRO-data

PRO-data (patient reported outcome-data) er data om patientens helbredstilstand – herunder fysiske og mentale helbred, symptomer, helbredsrelateret livskvalitet og funktionsniveau. PRO-data bliver rapporteret direkte af patienten.

Læs mere om PRO-data her.

Her besvarer patienterne et spørgeskema hjemmefra, som bruges til at vurdere, om patienten har behov for kontakt med hospitalet.

Andre projekter har dog store vanskeligheder med at udvikle egnede PRO-redskaber – og ikke mindst med at implementere dem i klinisk praksis.

Vanskelighederne bunder ofte i, at det er svært for både patienter og sundhedsprofessionelle at se, hvorfor data skal indsamles, og hvordan de kan bruges i praksis.

Hvis man ikke får gjort det klart, risikerer man, at det forstyrrer og generer klinikerne, der skal bruge unødvendige ressourcer på at sikre, at patienterne udfylder PRO-redskaberne. Patienterne vil på samme måde opleve, at deres fint udfyldte PRO-redskaber i bedste fald ikke bliver brugt til noget som helst – og i værste fald tager fokus væk fra patient-behandler-relationen.

Sæt fokus på formålet

Jeg tror, at de mange uforløste projekter skyldes, at man begynder det forkerte sted. Ledere og politikere – og måske også forskere og udviklingsmedarbejdere – har været drevet så meget af lysten til at anvende PRO-data, at de har glemt at dvæle ved spørgsmålet:

Effekter

Undersøgelser viser, at PRO-data kan mindske patienternes symptomer, forbedre deres livskvalitet, styrke kommunikationen og øge patienternes overordnede tilfredshed med behandlingen.

Læs mere her.

Hvad er formålet? Hvad er problemet på vores afdeling? Og er PRO-data det rette redskab til at løse netop det problem?

Det er lidt som at sige: ”Vi vil lave noget med blodprøver” uden at stille sig selv spørgsmålet: Hvad skal blodprøven bruges til? Hvilke dele af den er vigtig her hos os?

For som med en blodprøve har PRO-data mange forskellige anvendelser, effekter og formål. Bare se på, hvor forskelligt blodprøver anvendes af de medicinske specialer, og hvad vi har fundet ud af, at de kan og ikke kan.

Min opfordring er, at udviklingsmedarbejdere begynder med problemet. Find ud af, hvilket problem I har, og undersøg om direkte selvrapporteret viden fra patienter om deres helbredstistand, funktionsniveau og symptomer kan bruges til at løse problemet. Måske er PRO-data svaret – men kun måske. Dvæl ved formålet – ellers bliver det ikke relevant og meningsfuldt.

Kontakt

Mette Munch-Petersen. Foto: Tea Petersen

Mette Munch-Petersen

Projektleder
33 41 47 56

Anvendelse af PRO-data i kvalitetsudviklingen

ViBIS har lavet en rapport om, hvordan patientrapporterede oplysninger kan bruges i kvalitetsudviklingen af sundhedsvæsenet.

Rapporten indeholder blandt andet 12 elementer, der samlet betegnes God Praksis.

Find rapporten her.